W czasie swojej pracy zawodowej poznałem wiele koncepcji, które miały przyczynić się do sformułowania odpowiedzi na pytanie: czym jest zaangażowanie człowieka w wykonywaną pracę. Czy jest to maksymalizowanie przepracowanych godzin, czy zwiększanie wyników sprzedaży z miesiąca na miesiąc, czy może otwartość na nowe zadania i chęć rozwiązywania pojawiających się problemów?

Wymienione zagadnienia, oczywiście, nie wykluczają się, ale pokazują, jak różnie rozumiane jest zaangażowanie i jak trudne może być zdefiniowanie czynników motywacyjnych stymulujących to zaangażowanie. Nie można jednak zapominać, że osoby pełniące funkcje kierownicze muszą sformułować definicję adekwatną do ich zespołów. Dodatkowo, jeśli to możliwe, w takim wypadku należy bardziej ukierunkować się na indywidualności niż na grupy ludzi.

Czym dla mnie jest zaangażowanie zespołu? Przede wszystkim trzeba pamiętać, jaki jest powód naszego funkcjonowania w strukturach danego przedsiębiorstwa – każdego z nas, niezależnie od szczebla zaszeregowania w strukturze. Wszyscy pracujemy na cel nadrzędny, jakim jest zarabianie przez firmę pieniędzy, i musimy zdawać sobie sprawę, że każdy pracownik ma pośredni wpływ na jego realizację. Zawsze staram się uzmysłowić podwładnym, że ich dobra praca gwarantuje sprawne działanie całego zespołu, co przekłada się też na komfort pracy innych zespołów, a w końcu na efektywne funkcjonowanie firmy. I tutaj zaczyna się proces analityczny drugiej strony. Bo jeżeli firma, w której pracuję, będzie przynosić określone zyski, to ja – jako zaangażowany pracownik – powinienem odnieść z tego tytułu określone korzyści. Kluczowym pytaniem jest: jakie powinny to być korzyści?

Motywowanie (poza) finansowe

Wszyscy wiemy, że funkcjonują tzw. finansowe i niefinansowe instrumenty motywacyjne. Wiele osób twierdzi, że te finansowe nie są najważniejsze i należy ukierunkowywać się na te drugie, szczególnie w przypadku przejściowych kłopotów finansowych danego przedsiębiorstwa. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że rozpoczęcie dyskusji na temat niefinansowych czynników najczęściej może być efektywne tylko w momencie, kiedy poziom tych finansowych daje komfort osobie, z którą rozmawiamy. Jest to, oczywiście, sprawa indywidualna i nie można określić tego żadnymi liczbami. Pamiętajmy jednak, że aspekty finansowe to mimo wszystko najsilniejszy czynnik motywujący pracownika, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Pamiętajmy również, że informacja o zarobkach danej grupy ludzi w obrębie danej firmy czy w danym regionie jest dobrze znana jej przedstawicielom, mimo że teoretycznie jest poufna. Myśląc o strukturze systemu motywacyjnego, mam przed oczami diagram, który należy odpowiednio uzupełnić danymi zgodnymi ze specyfiką przedsiębiorstwa.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.