Jak pokazują ostatnie badania The Hackett Group, na świecie działa już ponad 4200 jednostek SSC. Eksperci podkreślają, że aktualnie wiodącą lokalizacją pod centra usług w spólnych jest region europy środkowo-wschodniej, w tym Polska. Model SSC to rozwiązanie, z którego mogą korzystać nie tylko duże, międzynarodowe firmy, ale również małe, lokalne organizacje.

Eksperci podkreślają, że przedsiębiorstwa, które zdecydują się na implementację modelu typu Shared Service mogą liczyć na redukcję kosztów operacyjnych oraz zwiększenie kontroli nad procesami biznesowymi obsługiwanymi przez firmę.

Centra usług wspólnych (Shared Services Centers, SSC) to wyodrębnione jednostki usługowe danego przedsiębiorstwa lub samodzielne podmioty gospodarcze, działające na rzecz macierzystej organizacji i jej oddziałów, obsługujące powierzone im procesy biznesowe1. Pierwsze centra SSC zaczęły powstawać na Zachodzie jeszcze w latach 80. Pionierami na tym polu były duże transnarodowe korporacje, które w tym modelu poszukiwały źródeł przewagi konkurencyjnej. Jak wynika z badań the Hackett Group (2012), dziś na świecie działa ponad 4200 ośrodków SSC, z czego 1603 centra (51%) są zlokalizowane w Europie. Należy jednak podkreślić, że na przestrzeni ostatnich lat to właśnie Europa Środkowo-Wschodnia, a przede wszystkim Polska, stała się wiodącą lokalizacją pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług biznesowych, w tym centra usług wspólnych. Jak wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), w naszym kraju istnieje obecnie 300 centrów z zagranicznym kapitałem, z czego zdecydowana większość to podmioty BPO (Business Process Outsourcing)/ITO (Information Technology Outsourcing) oraz SSC. Przeciętne centrum usług wspólnych2 (oraz BPO3 i ITO4) zatrudnia 277 osób. Wśród polskich miast najwyraźniejszym profilem SSC (jak również BPO i ITO) wyróżnia się Łódź.

Szereg potencjalnych korzyści związanych z wdrożeniem modelu SSC sprawia, że liczba organizacji decydujących się na otwarcie centrum usług wspólnych jest coraz większa. Co ważne, jest to rozwiązanie, z którego z powodzeniem korzystają nie tylko duże, transnarodowe korporacje. Rosnąca popularność outsourcingu sprawia również, że w ostatnim czasie coraz więcej małych organizacji decyduje się na skorzystanie z modelu SSC. Oczywiście w tym wypadku efekty rosną wykładniczo w zależności od wielkości, ale już organizacje, które w działach wspierających zatrudniają po kilkanaście osób, powinny odczuć efekty centralizacji. Jeszcze kilka lat temu mniejsze podmioty gospodarcze nie mogłyby pozwolić sobie na stworzenie jednej jednostki centralnej obsługującej większość procesów biznesowych. Dziś, w dobie powszechnej informatyzacji, z tego rozwiązania mogą skorzystać nawet niewielkie firmy. Aby SSC obsługiwało z jednego miejsca rozproszone oddziały przedsiębiorstwa, wystarczy komputer z dostępem do Internetu lub czasami nawet telefon komórkowy (smartfon).

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.