Jak nakłonić biznes do planowania kosztów i przychodów, jeżeli jest on już mocno obciążony bieżącą pracą? A na koniec – jak sprawnie złączyć przesyłane do nas pliki w jedną całość? Brzmi znajomo...

Gdy wreszcie przychodzi czas spotkania z zarządem, następują nieuniknione cięcia kosztów i wszystkie pliki muszą wrócić do właścicieli biznesowych, aby nanieśli korekty zaplanowanych kwot. Każdy z nas doświadczył takiej sytuacji, doświadczy jej lub przynajmniej o niej słyszał. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez organizacje podczas procesu budżetowania?

1. Niedoszacowanie raportowania

Często zapominane, a przecież najważniejsze pytanie – dlaczego budżetujemy? Po pierwsze: chcemy przewidzieć planowane przychody i od nich uzależnić akceptowalny poziom kosztów. Po drugie: w ciągu roku musimy porównywać, na ile skutecznie planowaliśmy. Czy nie wystąpiły niespodziewane wydarzenia w naszej działalności, istotnie wpływające na planowany wynik finansowy?

W zależności od wielkości i dojrzałości organizacji tworzone są cykliczne raporty porównujące plan i wykonanie. Niestety, w przypadku firm, które nie posiadają wartości planowanych i rzeczywistych w jednym systemie (co jest wspierane przez systemy klasy Business Intelligence i przez część modułów controllingowych), controllerzy skazani są na tworzenie raportów w Excelu. Często pojawia się wówczas dylemat – raportować co miesiąc bardziej ogólne dane czy kwartalnie, tworząc szczegółowe zestawienia? Ostatecznie płaski raport w Excelu i tak staje się dopiero początkiem pytań dyrekcji i zarządu dotyczących kwot wykonania, a ich wyjaśnienie często wymaga odwołania się do pojedynczej faktury, aby wskazać przyczynę odchylenia.

Jak można temu zaradzić? W zależności od potrzeb organizacji i aktualnie wykorzystywanych systemów można zaproponować różne podejścia. Pierwszym z nich jest wdrożenie systemu planistycznego i odejście od wprowadzania danych w plikach Excel. Dzięki temu zyskamy możliwość równoległej pracy wielu użytkowników, automatycznej agregacji danych, tworzenia formatek do wprowadzania wartości i wiele dodatkowych korzyści.

Alternatywą dla wdrażania systemu planistycznego jest zaczytywanie danych z plików Excel do systemów Business Intelligence lub modułów controllingowych. Zakładając, że nasze dane planu i wykonania znajdują się w tej samej bazie, mamy możliwość zestawiania wartości w jednym raporcie. Dobrze skonstruowany raport umożliwi nam porównanie wartości planowanych i rzeczywistych w każdym z dostępnych przekrojów (często nawet wraz z zejściem do poziomu faktury, co uprości wyjaśnianie odchyleń).

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.