W polskiej gospodarce w ciągu kilkunastu lat odnotowano duże zmiany w sferze finansów i rachunkowości. Rynek stał się bardziej konkurencyjny i wymagający wskutek otwarcia polskich granic dla obcych kapitałów i produktów z całego świata. W rezultacie firmy muszą stawiać swoim pracownikom coraz wyższe wymagania. Zmuszone są zabiegać o względy klientów, stosując różne działania marketingowe i podnosząc jakość oferowanych usług. Sukces mogą odnieść tylko te spośród nich, które przystosują się do ciągłych zmian oraz stale rosnących wymagań klientów, a także te, które potrafią przewidywać rozwój sytuacji i zdarzeń nie tylko w swoim sektorze, ale również w skali całego kraju.

Wprowadzenie

Jednym z podstawowych narzędzi prawidłowego kierowania przedsiębiorstwem jest zdefiniowanie roli dyrektora finansowego w strukturze organizacyjnej firmy. Co do zasady, powinien on odpowiadać za zadania operacyjne i strategiczne z punktu widzenia globalnego oraz za planowanie strategii działalności w perspektywie długoterminowej. Bez prognoz i planów na przyszłość większość firm i innych instytucji skazana jest na niepowodzenie.

Rosnące zróżnicowanie potrzeb, coraz głębszy podział pracy, obniżanie barier w swobodnym przepływie ludzi, produktów oraz kapitału, a także procesy globalizacyjne powodują, że instrumentem osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku coraz częściej staje się myślenie strategiczne i właściwie dobrana strategia – zarówno finansowa, jak i operacyjna – realizowana właśnie pod okiem dyrektorów finansowych.

Kluczowe kompetencje dyrektora finansowego

Stanowisko dyrektora finansowego należy do kategorii tzw. prestiżowych, w praktyce oznacza zatem zajęcie istotnego miejsca w strukturze organizacyjnej firmy. W ciągu ostatnich lat rola dyrektorów finansowych wzrosła i diametralnie się zmieniła. Nie są oni już tylko specjalistami do spraw rachunkowości finansowej i podatkowej, odpowiedzialnymi za zadania finansowo-księgowe. Obecnie stanowisko to traktowane jest jako eksperckie i obejmuje nadzór nad sprawozdawczością jednostki, przygotowanie i reprezentowanie firmy przed audytorami, a także odpowiedzialność za planowanie, nadzór nad kapitałem i źródłami jego finansowania. W większych jednostkach – korporacjach czy spółkach giełdowych – dyrektor finansowy odgrywa znaczącą rolę w zarządzaniu portfelem korporacyjnym i alokacji kapitału, odpowiada też za relacje inwestorskie. Dyrektor finansowy to osoba, która powinna doskonale znać się na sprawach finansowych, ale sprawnie poruszać się też we wszystkich innych obszarach funkcjonowania firmy. Musi zatem przyswoić sobie wiedzę nie tylko z dziedziny rachunkowości sensu stricto, ale również tę dotyczącą mechanizmów finansowych, sprzedażowych, logistyki, marketingu czy innych czynności operacyjnych. Efektem tego jest najczęściej ścisła współpraca z zarządem firmy odpowiedzialnym za strategie działania. Rolą dyrektora finansowego staje się zatem efektywne i skuteczne zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, które niejednokrotnie wiąże się z umiejętnościami tzw. miękkimi, niezbędnymi w celu przekonania i pozyskiwania zwolenników do proponowanych im koncepcji.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.