Jesteśmy świadkami rewolucji związanej z raportowaniem niefinansowym. W życie zaczynają wchodzić przepisy zmieniające m.in.: zakres podmiotowy i przedmiotowy raportowania niefinansowego, zapowiadane już od długiego czasu. Co to oznacza dla firm, które do tej pory w ogóle nie musiały myśleć o tym, żeby raportować informacje niefinansowe?

Raportowanie ESG wsparte narzędziami

Raportowanie ESG, czyli Środowiskowe (Environmental), Społeczne (Social) i Ładu Korporacyjnego (Corporate Governance) to typ raportu niefinansowego, dzięki któremu firmy mogą prezentować swoje działania niezwiązane z czysto ekonomicznymi wskaźnikami rozwoju. Chociaż w chwili obecnej raportowanie ESG jest obowiązkowe wyłącznie dla wybranych przedsiębiorstw – tzw. jednostek interesu publicznego – banków, ubezpieczycieli, funduszy inwestycyjnych itd. to sytuacja ma się zmienić i obowiązek w ciągu kilku lat stopniowo obejmie wszystkie duże i średnie spółki, zarówno publiczne, jak i prywatne.

Dyrektywa NFRD vs CSRD

Obowiązek raportowania niefinansowego, który wynika z przepisów ustawy o rachunkowości oraz dyrektywy NFRD (Non-financial Reporting Directive) jest realizowany już od kilku lat, natomiast dotyczy stosunkowo wąskiego zakresu informacyjnego. W kwietniu 2021 r. Komisja Europejska opublikowała projekt Dyrektywy dotyczący sprawozdawczości niefinansowej CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive), która ma zastąpić dotychczas obowiązującą dyrektywę NFRD nakładając nie tylko więcej obowiązków raportowych, ale także rozszerzając listę podmiotów i obszarów objętych raportowaniem. Istotna zmiana zakłada objęcie obowiązkiem raportowania niefinansowego wszystkich dużych firm, spełniających określone kryteria finansowe i w zakresie zatrudnienia, a nie tylko spółek giełdowych. Nowa dyrektywa, po jej implementacji do prawa krajów członkowskich, zacznie obowiązywać w 2024 r. i będzie dotyczyła raportowania danych za rok 2023.

To jeszcze nie koniec zmian

Tylko w 2021 r. roku w Unii Europejskiej pojawiły się trzy kluczowe akty prawne regulujące kwestię raportowania niefinansowego. Oprócz wspomnianej dyrektywy CSRD na szczególną uwagę zasługują rozporządzenie UE 2020/852 w sprawie Taksonomii UE oraz regulacje SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulations). Znacząco rozszerzają one zakres przedmiotowy raportowania niefinansowego w zakresie ESG. Duży nacisk kładzie się obecnie na poprawę jakości i wartości informacyjnej raportowanych danych przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka uznania spółki za zieloną, gdy jej przychody w rzeczywistości wcale nie są zrównoważone. Co szczególnie istotne, pełen zakres raportowania wchodzi w życie w 2023 r., natomiast niektóre ułatwienia można będzie zastosować już w roku 2022. Założeniem ustawodawcy jest wprowadzenie jednolitego europejskiego standardu raportowania zrównoważonego rozwoju. Ma to zagwarantować odejście od dowolności w raportach, a dzięki temu umożliwić porównywalność raportów wewnątrz sektorów. To tylko nieliczne dowody na to, że raportowanie niefinansowe przestaje być modnym hasłem, staje się obowiązkiem, który prędzej czy później będzie oznaczał dla przedsiębiorców konieczność wdrożenia nowych procedur i opracowania nowych standardów.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.