Definicja raportu społecznego nie jest jednoznaczna. Według Forum Odpowiedzialnego Biznesu, jest to „raport społeczny, wydawany przez firmę w formie publikacji lub umieszczany w witrynie internetowej, który przedstawia w sposób całościowy strategię firmy, jej politykę społeczną i wyniki w zakresie odpowiedzialności społecznej wobec kluczowych grup interesariuszy. Uwzględnia aspekt ekonomiczny, społeczny oraz ekologiczny działań firmy”1.

Raportowanie czynników pozafinansowych a przestrzeganie praw człowieka

Proces raportowania jest elementem dialogu społecznego, zakłada uporządkowanie polityk i strategii, włączenie różnych grup interesariuszy oraz szeroką komunikację rezultatu. Związany jest ze sprawozdawczością oraz transparentnością organizacji. Raport społeczny jest emanacją tego procesu, przedstawia obraz firmy oraz aspekty jej działalności, a także wpływ, jaki wywiera ona na otoczenie. Idea tworzenia raportów społecznych związana jest z transparentnością, ale też z porównywalnością, dlatego firmy posiłkują się różnymi ramami raportowania. Wśród nich najpopularniejsze są: Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) i zasady Global Compact oraz odniesienia do normy ISO 26000.

Debata wokół kwestii raportowania danych pozafinansowych przez biznes związana jest nie tylko z rosnącą rolą CSR – wynikającą m.in. ze strategii odpowiedzialności społecznej, którą w 2011 r. ogłosiła Komisja Europejska – ale przede wszystkim z obligatoryjnością raportowania.

W kwietniu 2013 roku Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dyrektywach 78/660/EEC i 83/349/EEC w zakresie ujawniania danych pozafinansowych, poszerzając tym samym katalog ujawnianych informacji o kwestie społeczne, środowiskowe i pracownicze, dotyczące ładu organizacyjnego oraz przestrzegania praw człowieka. Wdrożenie zmiany w życie może doprowadzić do obowiązkowego raportowania społecznego spółek notowanych na giełdzie, następnie zaś objąć kolejne firmy. Niezależnie od działań Komisji, obowiązki raportowania czynników pozafinansowych zostały wprowadzone w takich państwach jak Wielka Brytania, Dania, Szwecja, Francja czy Hiszpania.

Warto dodać, że według raportu KPMG, ponad 95% największych korporacji już teraz przygotowuje swoje raporty społeczne2. W Polsce można mówić o około 40 raportach rocznie. W ciągu siedmiu edycji konkursu na najlepiej sporządzone raporty społeczne zgłoszono ponad 130 raportów3. Większość raportów stworzona jest na podstawie Wytycznych GRI, dlatego warto prześledzić obecność kwestii przestrzegania praw człowieka w standardach.

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.