W działalności przedsiębiorstwa nastawionego na generowanie wartości dodanej oraz dodatniego wyniku finansowego niebagatelną rolę odgrywają pozycje kosztowe.

Nie od dziś wiadomo, że do poprawy wyników finansowych prowadzą dwie drogi: pierwsza przez wzrost przychodów, druga poprzez ograniczanie kosztów. Oczywiście nie są to drogi wzajemnie niezależne, każda zmiana w wielkości sprzedaży i produkcji niesie z sobą efekt kosztowy, każde zaś działania ograniczające stronę kosztową mogą mieć wpływ na efektywność potencjału przedsiębiorstwa. Czym więc jest koszt i dlaczego firmy tak bardzo powinny skupiać się na jego analizie? Z punktu widzenia rachunkowości finansowej kosztem będzie każde zmniejszenie aktywów lub zwiększenie pozycji pasywów – co w większości przypadków wiąże się z poniesionym wydatkiem.

Firmy prowadzą rachunek kosztów głównie z punktu widzenia przyszłych decyzji oraz bieżącej kontroli efektywności działania. Funkcja kontrolna polega na zderzeniu poziomu kosztów zrealizowanych z wartościami budżetowanymi i poprzez to ocenę stopnia realizacji planów biznesowych oraz ich efektywności. Rachunek kosztów pozwala wychwycić ewentualne odchylenia, zidentyfikować nieprawidłowości, a w przypadku pozycji wadliwie zabudżetowanych stanowi podstawę do korekty planu. Dobrze zorganizowany rachunek kosztów odpowie na pytania, jak powinna być kształtowana polityka cenowa w przyszłości i jakie rezultaty osiągnie firma w zakładanym scenariuszu rozwoju. Nie możemy zapominać, że dyskontowe metody pomiaru wartości dla akcjonariuszy, takie jak SVA, bazują na prognozowanych wartościach przyszłych, a więc również na kosztach. Odpowiednio zaplanowane koszty pozwolą na rzetelną ocenę wartości firmy.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.