W działalności przedsiębiorstwa nastawionego na generowanie wartości dodanej oraz dodatniego wyniku finansowego niebagatelną rolę odgrywają pozycje kosztowe.

Nie od dziś wiadomo, że do poprawy wyników finansowych prowadzą dwie drogi: pierwsza przez wzrost przychodów, druga poprzez ograniczanie kosztów. Oczywiście nie są to drogi wzajemnie niezależne, każda zmiana w wielkości sprzedaży i produkcji niesie z sobą efekt kosztowy, każde zaś działania ograniczające stronę kosztową mogą mieć wpływ na efektywność potencjału przedsiębiorstwa. Czym więc jest koszt i dlaczego firmy tak bardzo powinny skupiać się na jego analizie? Z punktu widzenia rachunkowości finansowej kosztem będzie każde zmniejszenie aktywów lub zwiększenie pozycji pasywów – co w większości przypadków wiąże się z poniesionym wydatkiem.

Firmy prowadzą rachunek kosztów głównie z punktu widzenia przyszłych decyzji oraz bieżącej kontroli efektywności działania. Funkcja kontrolna polega na zderzeniu poziomu kosztów zrealizowanych z wartościami budżetowanymi i poprzez to ocenę stopnia realizacji planów biznesowych oraz ich efektywności. Rachunek kosztów pozwala wychwycić ewentualne odchylenia, zidentyfikować nieprawidłowości, a w przypadku pozycji wadliwie zabudżetowanych stanowi podstawę do korekty planu. Dobrze zorganizowany rachunek kosztów odpowie na pytania, jak powinna być kształtowana polityka cenowa w przyszłości i jakie rezultaty osiągnie firma w zakładanym scenariuszu rozwoju. Nie możemy zapominać, że dyskontowe metody pomiaru wartości dla akcjonariuszy, takie jak SVA, bazują na prognozowanych wartościach przyszłych, a więc również na kosztach. Odpowiednio zaplanowane koszty pozwolą na rzetelną ocenę wartości firmy.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Zdarzenia po dniu bilansowym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe to kluczowy dokument przedstawiający kondycję finansową przedsiębiorstwa. Po jego zatwierdzeniu pojawia się potrzeba odpowiedniego przekazania informacji interesariuszom. Właściwa prezentacja i publikacja tych danych jest istotna zarówno dla przejrzystości działania firmy, jak i spełnienia obowiązków prawnych.

Czytaj więcej

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji: Szansa na rozwój biznesu

Polska Strefa Inwestycji (PSI) to kluczowy element strategii wspierania przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego w Polsce, który zastąpił Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE). Główną różnicą pomiędzy tymi dwoma programami jest rozszerzenie przez PSI możliwości uzyskania ulgi na teren całego kraju, likwidując tym samym wcześniejsze ograniczenie terytorialne. Program umożliwia przedsiębiorcom realizującym nowe inwestycje skorzystanie ze zwolnienia w podatku dochodowym (PIT lub CIT) od dochodów osiągniętych z inwestycji nawet do 70% jej wartości.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.