Jednym z najważniejszych zadań planistycznych jest zbudowanie modelu i skuteczne zarządzanie programem popytu organizacji. Aby zrealizować to zadanie, należy określić tzw. strategię zarządzania popytem dla poszczególnych produktów. System SAP wspiera wiele strategii reakcji na popyt zewnętrzny. Dostosowanie ich do specyficznych potrzeb organizacji może zapewnić uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Przewaga dzięki planowaniu

Zwiększenie rentowności i poprawa obsługi klienta to podstawowe powody, dla których firmy przykładają dużą wagę do planowania działań produkcyjnych, często z wykorzystaniem narzędzi IT. Cele te można osiągnąć dzięki redukcji czasu dostawy gotowego wyrobu do klienta (replenishment lead times), zapewnieniu maksymalnej dostępności standardowego asortymentu produkcyjnego, minimalizacji kosztów składowania wyrobów gotowych (storage costs) oraz kosztów wytwórczych związanych z posiadaniem półproduktów jako wyniku pośrednich procesów produkcyjnych. Wszystkie te działania zmierzają do lepszego zaspokajania potrzeb klienta w perspektywie czasowej (szybsza reakcja i większa elastyczność) i kosztowej (konkurencyjna cena dzięki redukcji kosztów własnych).

SAP jako narzędzie do skutecznego planowania produkcji

Zintegrowane systemy informatyczne, jak SAP ERP, pozwalają całościowo odwzorować i zamodelować procesy biznesowe firmy produkcyjnej. Nie są izolowane od pozostałych obszarów działalności firmy, a zatem integracja ma tu kluczowe znaczenie. Rozwiązania SAP w obszarze planowania produkcji są w pełni zgodne z modelem MRP II. System planowania w SAP jest oparty na konstrukcji warstwowej procesów biznesowych, która obejmuje kolejne poziomy planowania, pozwalające na przejście od planowania długoterminowego dla grup asortymentowych do bardzo szczegółowego harmonogramowania poszczególnych linii produkcyjnych. Model ten jest sprawdzony w wielu branżach i stanowi standard zaawansowanych systemów informatycznych w zakresie zarządzania procesami produkcyjnymi.

Na Rysunku 1. przedstawiono podstawowe kroki modelu MRP II wraz z jego odzwierciedleniem w poszczególnych komponentach systemu SAP (uwzględniono tylko komponenty planistyczne).

PP-SOP – planowanie sprzedaży (Sales and Operations Planning): narzędzie PP-SOP służy do planowania sprzedaży i ewentualnie produkcji przedsiębiorstwa na poziomie strategicznym, w horyzoncie od kliku miesięcy (jednego roku) do kilku lat włącznie. Okres planistyczny to minimum tydzień, ale najczęściej stosowany jest miesiąc. Ze względu na znacząco długi horyzont stosuje się uproszczoną formułę planowania, co oznacza, że odbywa się ono w oparciu o grupy produktów, dla których łatwiej przewidzieć przyszły popyt i wielkość produkcji.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.