Jednym z kluczowych wymagań dla nowoczesnej i świadomej organizacji jest zachowanie zgodności (compliance) z zewnętrznym otoczeniem prawnym, a także z normami ustanawianymi wewnątrz organizacji. Otoczenie zewnętrzne obejmuje przepisy prawa powszechnie obowiązującego w kraju siedziby, jak również obowiązujące na terenie państw, w których realizowane są przedsięwzięcia gospodarcze bądź funkcjonują lokalne oddziały. W obszarze norm wewnętrznych można ująć zarówno polityki, procedury przyjęte przez zarząd, jak również normy branżowe, których organizacja zobowiązała się przestrzegać.

Polityka compliance w organizacji

Syntetycznie zgodność została zdefiniowana w normie ISO 19600:2014 System Zarządzania Zgodnością jako „spełnienie wszystkich zobowiązań do zgodności przez organizację”. Spełnienie „wszystkich zobowiązań do zgodności” jest trudnym wyzwaniem, „syzyfową pracą” – dzisiejszy świat jest pełen norm, które dodatkowo podlegają ciągłym, dynamicznym zmianom. Bezsprzecznie jednak pracę tę warto i należy podjąć zarówno dla poprawy jakości funkcjonowania organizacji, jak i z uwagi na sankcje wynikające z szeregu regulacji (jak chociażby w obszarze ochrony danych osobowych czy spełniania wymagań podatkowych). Bycie compliant to coraz częściej wymóg stawiany przez partnerów biznesowych jako istotny element kształtowania polityki wizerunkowej organizacji.

Obszary compliance

Bycie compliant dotyczy całej sfery działania organizacji. Można jednak wskazać główne obszary, w których w szczególny sposób należy dbać o zachowanie zgodności. I tak na przykład w art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (COM/2018/218 final – 2018/0106 (COD)1) wymieniono następujące obszary:

  • zamówienia publiczne;
  • usługi finansowe, zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwo produktów;
  • bezpieczeństwo transportu;
  • ochrona środowiska;
  • bezpieczeństwo jądrowe;
  • bezpieczeństwo żywności i pasz, zdrowie i dobrostan zwierząt;
  • zdrowie publiczne;
  • ochrona konsumentów;
  • ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych.

Dodatkowo należy również uwzględnić zagadnienia dotyczące wartości etycznych organizacji (częstokroć powielające niektóre z wyżej wymienionych, jak choćby ochronę środowiska czy informacji), zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR (corporate social responsibility), przestrzeganie wymagań BHP czy też przeciwdziałanie dyskryminacji oraz mobbingowi.

Zakres działań compliance obejmuje więc praktycznie całą działalność organizacji, w istotny sposób wpływając na osiąganie celów biznesowych w sposób zgodny nie tylko z prawem, ale również z etyką.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.