Jednym z kluczowych wymagań dla nowoczesnej i świadomej organizacji jest zachowanie zgodności (compliance) z zewnętrznym otoczeniem prawnym, a także z normami ustanawianymi wewnątrz organizacji. Otoczenie zewnętrzne obejmuje przepisy prawa powszechnie obowiązującego w kraju siedziby, jak również obowiązujące na terenie państw, w których realizowane są przedsięwzięcia gospodarcze bądź funkcjonują lokalne oddziały. W obszarze norm wewnętrznych można ująć zarówno polityki, procedury przyjęte przez zarząd, jak również normy branżowe, których organizacja zobowiązała się przestrzegać.

Polityka compliance w organizacji

Syntetycznie zgodność została zdefiniowana w normie ISO 19600:2014 System Zarządzania Zgodnością jako „spełnienie wszystkich zobowiązań do zgodności przez organizację”. Spełnienie „wszystkich zobowiązań do zgodności” jest trudnym wyzwaniem, „syzyfową pracą” – dzisiejszy świat jest pełen norm, które dodatkowo podlegają ciągłym, dynamicznym zmianom. Bezsprzecznie jednak pracę tę warto i należy podjąć zarówno dla poprawy jakości funkcjonowania organizacji, jak i z uwagi na sankcje wynikające z szeregu regulacji (jak chociażby w obszarze ochrony danych osobowych czy spełniania wymagań podatkowych). Bycie compliant to coraz częściej wymóg stawiany przez partnerów biznesowych jako istotny element kształtowania polityki wizerunkowej organizacji.

Obszary compliance

Bycie compliant dotyczy całej sfery działania organizacji. Można jednak wskazać główne obszary, w których w szczególny sposób należy dbać o zachowanie zgodności. I tak na przykład w art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (COM/2018/218 final – 2018/0106 (COD)1) wymieniono następujące obszary:

  • zamówienia publiczne;
  • usługi finansowe, zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwo produktów;
  • bezpieczeństwo transportu;
  • ochrona środowiska;
  • bezpieczeństwo jądrowe;
  • bezpieczeństwo żywności i pasz, zdrowie i dobrostan zwierząt;
  • zdrowie publiczne;
  • ochrona konsumentów;
  • ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych.

Dodatkowo należy również uwzględnić zagadnienia dotyczące wartości etycznych organizacji (częstokroć powielające niektóre z wyżej wymienionych, jak choćby ochronę środowiska czy informacji), zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR (corporate social responsibility), przestrzeganie wymagań BHP czy też przeciwdziałanie dyskryminacji oraz mobbingowi.

Zakres działań compliance obejmuje więc praktycznie całą działalność organizacji, w istotny sposób wpływając na osiąganie celów biznesowych w sposób zgodny nie tylko z prawem, ale również z etyką.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.