Każdy system, scentralizowany czy zdecentralizowany, wymaga rachunku efektywności. Jego podstawą są ośrodki odpowiedzialności, dokonujące wzajemnych transferów zgodnie z przyjętym systemem cen transferowych.

Polityka cen transferowych w analizie efektywności grupy kapitałowej

Decyzje transferowe są decyzjami typu: wytwarzać czy kupować, przetwarzać czy sprzedawać, przyjąć ofertę własną czy ją odrzucić. Wykorzystują one koszty relewantne – istotne dla podejmowanych decyzji. Analiza decyzji transferowych dokonywana jest zasadniczo z perspektywy sprzedawcy, nabywcy i całego przedsiębiorstwa, za pomocą odpowiednich mierników oceny efektywności ośrodków odpowiedzialności. Ustalenie efektywności wybranych obszarów lub efektów działalności przedsiębiorstwa wymaga przyporządkowania odpowiednich zmiennych – przychodów, kosztów, aktywów, pasywów, wpływów, wydatków. Im bardziej złożona, zdecentralizowana czy powiązana organizacja, tym trudniejszy proces alokacji powyższych kategorii. Nośnikiem alokacji w strukturach jednostek powiązanych są ceny transferowe, natomiast sposób alokacji jest zgodny z założeniami stosowanej polityki cen transferowych.

Celem artykułu jest analiza czynników kształtujących poziom i charakter cen transferowych oraz ocena ich wpływu na efektywność grupy kapitałowej.

Ekonomiczne znaczenie polityki cen transferowych

W praktyce polityka cen transferowych kojarzy się z metodą optymalizacji podatkowej, polegającej na minimalizowaniu obciążeń podatkowych grupy kapitałowej przez międzynarodowy arbitraż podatkowy. Optymalizacja taka jest możliwa dzięki prowadzeniu działalności w formie grupy kapitałowej, której cechą jest decentralizacja. U podstaw decentralizacji leży założenie realizacji wyznaczonych celów grupy przy użyciu przydzielonych danej jednostce zasobów i kontrola efektywności ich wykorzystania według modelu:

Zasoby -> Ośrodek odpowiedzialności -> Działania -> Efekty -> Cele grupy

W kontekście polityki cen transferowych w grupie kapitałowej stanowić ona będzie indywidualnie określony model transferu świadczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, których efektem będzie realizacja wyznaczonych celów grupy kapitałowej. Tak rozumiana polityka stanowi jednocześnie narzędzie zarządzania efektywnością grupy kapitałowej, wykorzystujące dedykowane funkcje jednostek powiązanych (np. centrum zysku, przychodów, kosztów, inwestycji). statecznie polityka cen transferowych obejmuje swym zakresem całość działalności (w tym podatkowej, inansowej, zarządczej) przedsiębiorstwa opartego na systemie jednostek powiązanych i jest stosowana w celu wewnętrznej optymalizacji wydzielonych ośrodków odpowiedzialności grupy.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.