Analiza odchyleń jest narzędziem wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „Które elementy mojego biznesu przynoszą zysk, a które generują straty?”. Wydawać by się mogło, że tego typu pytanie powinno być jednym z najczęściej zadawanych przez wszystkich w ramach codziennych działań operacyjnych.

Dlaczego więc nadal spotyka się wiele polskich firm produkcyjnych, które nie wykorzystują możliwości płynących z analizy odchyleń? Wręcz przeciwnie, w wielu z nich kalkulację odchyleń produkcyjnych traktuje się jako nic niewnoszący, a przy tym czaso- i pracochłonny zabieg księgowy. Być może takie podejście wynika z niskiej świadomości wielu menedżerów, jakie możliwości daje dobrze zaprojektowany system kalkulacji odchyleń. Rolą controllingu jest pokazanie, że dzięki analizie odchyleń można precyzyjnie wskazać, w którym obszarze należy poszukiwać przyczyn niższej rentowności operacyjnej naszej firmy, w tym przede wszystkim przyczyn wyższych kosztów produkcji naszych wyrobów. Czy powód leży po stronie wyższych kosztów materiałów, większego ich zużycia, zwiększonego zapotrzebowania na robociznę, innych niż zaplanowane kosztów robocizny, kosztów związanych z nieplanowanymi przestojami produkcyjnymi czy może z faktu, że któryś z działów pomocniczych poniósł nieplanowanie wysokie koszty, które w efekcie obciążyły wyrób gotowy? Dzięki tej wiedzy firma może świadomie podejmować decyzje – co produkować, z czego i w jaki sposób.

Ile rzeczywiście kosztują nas nasze produkty?

Odchylenie produkcyjne to różnica między faktycznie poniesionymi kosztami produkcji danego wyrobu lub partii wyrobów a oczekiwanymi kosztami jego produkcji. Po pierwsze, musimy być w stanie ustalić rzeczywisty koszt produkcji wyrobu gotowego. Wydaje się to proste, ale wiele firm już na tym etapie napotyka problemy. Przy kalkulacji kosztu wyrobu najczęściej rozróżnia się 3 podstawowe składowe: materiały bezpośrednie, robocizna bezpośrednia, koszty pośrednie zaalokowane do wyrobu. Precyzyjne ustalenie kosztu produktu wymaga odpowiednich narzędzi: systemu rejestracji czasu pracy (w najbardziej zaawansowanej formie mierzącego za pomocą kart elektronicznych ilość czasu poświęconą przez konkretnego pracownika na daną czynność), systemu ewidencji zużytych przy produkcji materiałów, a także systemu kalkulacji rozdzielników kosztowych służących alokacji kosztów pośrednich na wyroby. W zależności od typu produkcji, koszty pośrednie mogą stanowić znaczącą część w finalnym koszcie wyrobu. Skonstruowanie odpowiednich rozdzielników pozwala uniknąć częstych błędów, wynikających z zastosowanych uproszczeń.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.