Na tak postawione pytanie odpowiadamy bez wahania: czysty rachunek ekonomiczny. Praktyka oceny 360 przywędrowała do nas z wielkich amerykańskich korporacji, zamieszczonych w rankingu 500 najlepszych firm pisma „Fortune”. Co tak ich urzeka w tym dość absorbującym procesie? Z pewnością efekty biznesowe. W warunkach ostrej konkurencji umiejętności menedżerskie oraz interpersonalne bezpośrednio wpływają na jakość podejmowanych decyzji i procesów biznesowych.

Ocena 360 - moda czy rachunek ekonomiczny?

Ocena 360 zapewnia osobom ocenianym przekazywany w trybie anonimowym feedback od całego ich otoczenia biznesowego. Można powiedzieć, że raport, jaki otrzymują po projekcie, jest swojego rodzaju lustrem, w którym doskonale widać, jak są odbierani przez otoczenie, jakie są ich mocne i słabe strony, na ile są skuteczni, na czym powinni budować i nad czym pracować. Od tych informacji zaczyna się proces rozwoju umiejętności, zupełnie jak w medycynie: żeby zacząć leczyć, trzeba najpierw zdiagnozować, a potem zastosować odpowiednią terapię. Ocena 360 jest taką właśnie diagnozą, niezbędną do podjęcia terapii umiejętności. Zatem ocenę 360 warto stosować jako narzędzie rozwojowe, ale także zamiast tradycyjnej oceny okresowej 180 (czyli ocena szefa i samoocena pracownika) jako proces przynoszący znacznie więcej korzyści i informacji o pracowniku.

Ocena 360 – co to takiego?

Ocena 360, zwana również wieloźródłową informacją zwrotną, to narzędzie służące do pomiaru różnych obszarów działania jednostek lub grup w organizacji. Ocena 360 opiera się na wielu źródłach informacji, takich jak szefowie, klienci, koledzy na podobnych stanowiskach, współpracownicy oraz bezpośredni podwładni. Skonsolidowane dane z różnych grup zazwyczaj porównywane są z samooceną osoby badanej.

Ocena 360 zapewnia dwa rodzaje informacji: jakościową – pisemne komentarze oraz ilościową – średnią punktację opartą na przyznanych ocenach. Ocen dokonuje się na specjalnie skonstruowanych kwestionariuszach, najczęściej oceniając konkretne zachowania z zakresu jakiegoś kryterium (kompetencji), posługując się określonymi skalami liczbowymi. Oceny są anonimowe, a osoba oceniana dostaje wyniki w postaci uśrednionej. Większość osób ocenianych przyznaje, że to jednak komentarze stanowią najcenniejszą informację zwrotną. Nie jest to zaskakujące. Punktacja może wskazać, który obszar działania został uznany za mocną lub słabą stronę, ale nie wyjaśnia dlaczego. Wniosek jest taki, że punktacja nie powinna być podstawowym elementem informacji zwrotnej. Punktacja powinna być wykorzystywana do określania obszarów problemowych, tak aby osoba mogła uzyskać ich wyjaśnienie dzięki pisemnym komentarzom oraz indywidualnym rozmowom lub coachingowi.

Co ciekawe, ostatnio spotykamy się z przypadkami odchodzenia od ocen ilościowych, opartych na kryteriach i skali, na rzecz ocen bazujących na komentarzach i odpowiedzi na kilka pytań otwartych.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.