W doktrynie i nauce finansów nadrzędnym celem zarówno samego zarządzania finansami, jak i każdej działalności gospodarczej jest maksymalizacja wartości firmy. W tej konwencji każda decyzja podnosząca wartość firmy jest traktowana za dobrą, zaś decyzja zmniejszająca wartość firmy jest postrzegana jako zła.

Narzędzia zarządzania finansami w służbie marketingu

Z punktu widzenia metodologii zarządzania wartością przedsiębiorstwa VBM (Value Base Management), wartość nie jest tworzona poprzez aktywa posiadane przez firmę ale przez przepływy gotówkowe jakie te aktywa powinny generować w przyszłości oraz przez niepewność towarzysząca tym przepływom. Przepływy operacyjne każdego przedsiębiorstwa powstają w wyniku prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która wynika z faktu, że przedsiębiorstwo dostarcza wartość dodaną swoim klientom, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Odzwierciedla to de facto definicję marketingu zaproponowaną przez Kotlera: „Marketing jest to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu jednostki i grupy uzyskują to, czego potrzebują i pragną, przez tworzenie oraz wzajemną wymianę posiadających wartość produktów”1.

W procesie tym musi dojść do wymiany pomiędzy podmiotem dostarczającym produktów i usług oraz jego klientem. W ten sposób w centrum zainteresowania każdej działalności mającej na celu maksymalizację wartości dla akcjonariuszy jest klient, a konkretnie – jego wartość. W literaturze spotyka się sugestie, że systemy VBM oparte na przepływach finansowych powinny być zastąpione przez analizy wartości klienta i dopiero suma wartości wszystkich klientów pokaże faktyczną wartość danego przedsiębiorstwa. To właśnie tu – na płaszczyźnie wyceny wartości klienta – zbiegają się ścieżki metodologiczne finansów i marketingu.

Zgodnie z maksymą „Wszystko jest warte tyle, ile nabywca jest w stanie za to zapłacić” (Publilius Syrus, I w. p.n.e.) wartość klienta zdefiniować możemy jako sumę przyszłych zysków generowanych przez klienta pomniejszoną o koszty jego obsługi. Z przedstawionej definicji wprost pojawia się obraz klienta, który charakteryzuje się wysoką wartości – jest to klient lojalny, który związany jest z firmą i dokonuje cyklicznych transakcji. Jednorazowy klient będzie wart tyle co zysk z jednej transakcji, dla klienta stałego jego wartość określimy jako zdyskontowaną sumę zysków.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.