Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z dokonywaniem ciągłych wyborów, ustalaniem optymalnych rozwiązań umożliwiających rozwój. Jednym z takich dylematów jest wybór źródeł finansowania majątku przedsiębiorstwa. Osoby nim zarządzające mają, co do zasady, do dyspozycji dwa źródła finansowania majątku.

Pierwszym z nich jest kapitał własny, czyli środki zaangażowane przez właścicieli. Drugie źródło to kapitał obcy, czyli różnego rodzaju pożyczki i kredyty, środki zwrotne o określonych terminach i warunkach spłaty. Dźwignia finansowa jest mechanizmem finansowym, który umożliwia zwiększenie rentowności zaangażowanego kapitału własnego przez wykorzystanie kapitałów obcych w strukturze finansowania. Zwiększenie udziału długu zwiększy stopę zwrotu z kapitału własnego pod warunkiem osiągania wyższej rentowności operacyjnej kapitałów (pasywów) od oprocentowania kapitału obcego. Rentowność operacyjna kapitałów wyznaczana jest jako stosunek zysku z działalności operacyjnej do sumy wszystkich kapitałów. Oprocentowanie kapitału obcego stanowi średnia ważona oprocentowania kredytów, pożyczek czy też wyemitowanych obligacji.

Jeżeli więc stopa odsetek płaconych od kapitałów obcych jest niższa od wskaźnika rentowności operacyjnej kapitałów, występuje zjawisko dźwigni finansowej. Mechanizm ten można szczegółowo wyjaśnić na podstawie dwóch wariantów prowadzenia działalności. W przypadku gdy działalność finansowana jest jedynie kapitałem własnym, zysk netto przyjmie wyższą wartość, ponieważ nie występują w tym przypadku koszty odsetkowe. Gdy przedsiębiorstwo wspiera się kapitałem obcym, zysk netto przyjmuje niższą wartość, ale efektywność zaangażowanego kapitału jest większa, bo zaangażowany został kapitał o mniejszej wartości. W przypadku gdy oprocentowanie długu jest wyższe od rentowności kapitałów, występuje negatywne zjawisko maczugi finansowej. W tym przypadku zwiększanie poziomu zadłużenia prowadzi do obniżenia efektywności zaangażowanych kapitałów.

Badanie mechanizmu dźwigni można analizować w dwóch wariantach. Pierwszy to analiza ex-post, gdzie ocenia się na podstawie rzeczywistych danych finansowych, czy wystąpił pozytywny efekt, tj. czy rentowność operacyjna kapitałów jest wyższa od kosztu kapitału obcego. Analiza ex-ante polega na ocenie, czy inwestycja, którą finansować będzie kapitał obcy, przyniesie wyższą dochodowość od kosztu zaciągnięcia pożyczki czy kredytu.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.