Szeroko zakrojone działania marketingowe to dziś integralny element funkcjonowania przedsiębiorstwa w skomplikowanej rzeczywistości rynkowej. Trzeba jednak wprowadzać je w życie w sposób przemyślany, by wielotorowa aktywność przynosiła oczekiwane efekty.

Marketing Mix – wiele dróg, jeden cel

Mix, czyli wszystko?

Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe umożliwiają skuteczne docieranie do kontrahentów i klientów. Pozwalają zwiększać sprzedaż, rozszerzać i unowocześniać ofertę, budować pozytywny wizerunek firmy oraz jej pozycję na tle konkurencji. Dla niektórych podmiotów ich efektywność oznacza wręcz być albo nie być w swojej branży. Dlatego dział marketingu ma do zrealizowania bardzo ważne i odpowiedzialne zadania, które w dużym stopniu decydują o powodzeniu całego biznesu. Bardzo trudno jest przy tym jednoznacznie zdefiniować zakres tych obowiązków. Nieustannie pojawiają się bowiem nowe obszary aktywności, a tym samym nowe wyzwania. Próbuje się je umieścić w określonych ramach, np. przez pojęcie marketingu mix, jednak tu również trzeba mieć na względzie dużą dynamikę zmian w rozumieniu poszczególnych jego składowych. Początkowo zwracano uwagę na cztery podstawowe elementy (z angielskiego 4P): klient, cena, strategia dystrybucji, promocja (product, place, price, promotion). Potem doszły kolejne, jak: ludzie, proces, świadectwo materialne czy nawet szeroko pojęta przyjemność (7P: people, proces, physical evidence). Każdą z tych sfer można osobno rozkładać na czynniki pierwsze, co powoduje ryzyko chaotycznego prowadzenia całości działań, a tym samym – ich nikłej efektywności. Dlatego tak ważne jest, by realizacja poszczególnych projektów nie była rezultatem przypadkowych decyzji.

Po pierwsze strategia

Przedsiębiorstwo powinno mieć opracowaną solidną strategię, określającą długofalowe, konkretne zadania dla wybranych działów i komórek. Potrzebne są tu precyzyjne predykaty najważniejszych celów organizacji, a także możliwych do wykorzystania środków (knowhow, zasoby ludzkie, finanse, park maszynowy i in.). W polskich warunkach prowadzenia biznesu wyznaczenie głównych założeń często jeszcze nie idzie w parze z konsekwentną ich realizacją na różnych szczeblach. Za przykład może posłużyć, bardzo ważna dla całej gospodarki, branża budowlana, która w wielu dziedzinach opiera się na tradycyjnych, często nieskorelowanych ze sobą formach komunikacji i tworzeniu relacji z pracownikami, kontrahentami i klientami. Bezpośredni kontakt sprzedawca–nabywca to oczywiście ponadczasowe i skuteczne rozwiązanie. Jednak aby nie wypaść z tzw. obiegu, należy mieć na uwadze, że konkurencja zawsze będzie dążyć do wprowadzania nowatorskich sposobów na dotarcie do odbiorców. Dlatego warto zadbać, by jakość wyrobów czy usług, ich cena i dostępność były odpowiednio eksponowane.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.