Wybór właściwego sposobu finansowania danej działalności gospodarczej w każdej sytuacji powinien być poprzedzony dokładną i subiektywną analizą, uwzględniającą nie tylko jej charakter i plany rozwoju, ale również ryzyka, z jakimi wiąże się dane przedsięwzięcie.

Korzystne sposoby finansowania: kapitał własny czy obcy? Analiza wybranych metod w kontekście podatkowym

Należy brać pod uwagę również oczekiwane korzyści oraz obciążenia dla przedsiębiorcy związane z wyborem metody finansowania. Finansowanie zarówno kapitałem własnym, jak i obcym ma wiele zalet, ale należy mieć na uwadze również wiele niedogodności oraz konsekwencji, które niosą za sobą określone metody. Z praktycznego punktu widzenia nie istnieje „jedyny” korzystny sposób finansowania działalności.

Informacje wstępne

Podział na kapitał własny oraz obcy opiera się na rozróżnieniu własności kapitału.

Kapitałem własnym jest własność należąca bezpośrednio do właścicieli przedsiębiorstwa i niewymagająca spłaty. Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej kapitał własny stanowi wkład wniesiony przez wspólników spółki. Do sposobów finansowania kapitałem własnym można zaliczyć m.in.:

  • kapitał i dopłaty wnoszone przez wspólników (zarówno obecnych, jak i przez dopuszczenie nowych wspólników),
  • zysk netto wypracowany przez spółkę, który nie został przekazany wspólnikom w formie dywidendy (czyli tzw. zysk zatrzymany).

Największymi zaletami finansowania kapitałem własnym są:

  • pełna niezależność właścicieli w rozporządzaniu posiadanym kapitałem, a także brak ryzyka finansowego związanego z niewypłacalnością,
  • fakt, że wykorzystanie kapitału własnego w odróżnieniu od obcego nie wiąże się z dodatkowymi kosztami (np. odsetkami).

Jako wady można wskazać m.in.:

  • ryzyko niepowodzenia działalności, za które odpowiadają bezpośrednio wspólnicy,
  • zakres wsparcia ograniczony do limitu możliwości finansowych posiadanych przez wspólników.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.