Kontrola wewnętrzna jest niezbędnym elementem, który powinien zostać zaimplementowany w każdym przedsiębiorstwie, bowiem kontrola, identyfikacja, analiza i ocena wszelkiego rodzaju ryzyk stanowi prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system, który jest integralną częścią sprawnie funkcjonującej nowoczesnej organizacji. Wspiera nie tylko skuteczne i efektywne działanie procesów biznesowych, ale – co jest niezwykle istotne – nadaje kształt i określa zasady współpracy, przepływu informacji oraz monitorowania działań w ramach całej organizacji.

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

System kontroli wewnętrznej jest kompleksowym podejściem, którego częściami składowymi są m.in. analiza oraz zarządzanie ryzykiem, audyt wewnętrzny, adekwatny dobór i rozwój systemów informatycznych sprzyjający realizacji krótko- i długoterminowej strategii organizacji, skutecznie działające mechanizmy kontrolne w procesach biznesowych wspierane efektywnie wdrożonymi systemami informatycznymi, ład korporacyjny. Jest to również proces, który wspiera organizację w osiągnięciu celów w następujących obszarach:

  1. Skuteczność i efektywność operacji.
  2. Redukcja ryzyka utraty aktywów.
  3. Wiarygodność sprawozdawczości finansowej.
  4. Zgodność z obowiązującymi przepisami i regulacjami.

Warto pamiętać przy tym, że kontrola wewnętrzna to nie tylko skuteczna ochrona przed powstawaniem strat na skutek słabości ludzkich, systemowych, organizacyjnych, operacyjnych czy kontrolnych, ale również okoliczność sprzyjająca właściwemu wykorzystaniu potencjału ekonomicznego, organizacyjnego i ludzkiego danej organizacji.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Pożegnanie z SCM? Nowa normalność w łańcuchach dostaw

Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?

Czytaj więcej

Odpowiedzialność za zobowiązania spółki z o. o. w związku z likwidacją ‑ czy członkowie zarządu mają powody do obaw?

Odpowiedzialność za zobowiązania spółki z o. o. w związku z likwidacją - czy członkowie zarządu mają powody do obaw?

Choć w świetle badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców nawet dziewięć na dziesięć start-upów kończy swoją działalność w ciągu pierwszych trzech lat funkcjonowania, niewiele osób zastanawia się nad tym, co się stanie, gdy opracowany model biznesowy nie przyniesie spodziewanego sukcesu. Plan działania na etapie kończenia biznesu warto stworzyć jak najwcześniej. Dzięki temu podejmowanie właściwych decyzji będzie znacznie łatwiejsze, a ryzyko osobistej odpowiedzialności – znacznie mniejsze.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama