Kontrola w projekcie może budzić pewne obawy. Często jest ona uruchamiana, gdy pojawiają się jakieś odchylenia, a jej celem jest poszukiwanie winnych. Nie musi tak jednak być. Odpowiednio wcześnie zaplanowana, pozwala identyfikować zakłócenia, zanim wpłyną one na projekt i realizowane w nim zadania.

Kontrola w projekcie - zakres, metody, cele

Co kontrolować?

Każdy projekt ma swój złoty trójkąt określający relacje między trzema czynnikami: czasem, kosztem i jakością lub zakresem (Rysunek). Dobrze jest, gdy te parametry znajdują się w równowadze. Zmiany w obrębie jednego lub dwóch z nich wpływają na pojawienie się zakłóceń. Na przykład: jeśli projekt ma być zrealizowany szybko i tanio, to zazwyczaj odbywa się to kosztem jego jakości. Jeśli ważna jest jakość i czas, to trzeba się liczyć z tym, że projekt pochłonie więcej środków, niż gdyby był realizowany z mniejszym pośpiechem.

Ten trójkąt wyznacza też obszary, które należy kontrolować. Zakres kontroli może być jednak szerszy i oprócz czasu, kosztu i zakresu/jakości obejmować także zasoby, ryzyka i efektywność pracy w projekcie.

Czas, czyli terminy w projekcie

Terminy wykonania kolejnych zadań w projekcie to jeden z podstawowych obszarów kontroli. Nadzór nad nimi pozwala stwierdzić, czy prace idą w dobrym tempie i czy projekt uda się zakończyć do wyznaczonego deadline’u. Jeśli pojawią się odchylenia od zakładanego harmonogramu, można ponownie przemyśleć strukturę zadań lub przyporządkować do nich dodatkowe zasoby. Monitorowaniu terminów w projekcie służy wiele metod. Najpopularniejszą jest śledzenie wykresu sieciowego obrazującego przebieg projektu (wykresu Gantta). Ilustruje on rozkład kolejnych zadań projektowych w czasie i jest tworzony przez większość programów stosowanych w zarządzaniu projektami. Wskazuje on, na jakim etapie powinno znajdować się dane zadanie w określonym odcinku czasu. Sam przegląd może okazać się jednak niewystarczający do podjęcia działań zarządczych. Dlatego też jest on uzupełniany dwiema innymi metodami: analizą ścieżki krytycznej oraz analizą PERT.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.