Na naszych oczach ma miejsce rewolucja w prawie i podatkach. Wraz z rozwojem gospodarczym i wdrażanymi nowymi technologiami cyfryzacji zostaje również poddana sfera komunikacji między państwem a podatnikiem, która w głównej mierze dotyczy kwestii raportowania. Zmiany te prowadzą do objęcia przez państwo większej kontroli nad podatnikiem, co z założenia ma zapobiegać nadużyciom. Relacja taka może przynieść również dużo korzyści dla samego podatnika.

Konsekwencje nowej „relacji cyfrowej” fiskus–podatnik

Nowe formy raportowania

Digitalizacja w sferze rachunkowości i podatków jest nieunikniona, a w konsekwencji również kontakt podatnika z urzędem w coraz większym stopniu przybiera formę cyfrową. Fiskus stopniowo odchodzi od tradycyjnych form składania raportów podatkowych na rzecz zeznań w formie elektronicznej. Do takiego sposobu rozliczania zachęcani podatnicy prywatni, którym rząd znacznie ułatwił składanie zeznań rocznych PIT, udostępniając na stronie https://www.podatki.gov.pl/ gotowe do złożenia deklaracje i umożliwiając również ich modyfikację np. o odliczenia podatkowe.

Inaczej kwestia ta wygląda w przypadku przedsiębiorców. Tutaj sposób rozliczenia jest z góry narzucony, a nieprzestrzeganie ich grozi sankcją finansową. Nakładanie obowiązku elektronicznego sposobu raportowania rozpoczęto od podatku VAT. Od 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy zobowiązani są składać deklaracje VAT oraz dane poprzez Jednolity Plik Kontrolny, co całkowicie wyeliminowało papierowe deklaracje VAT. Od 2018 r. jednostki są zobowiązane do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, których złożenie do KRS jest możliwe wyłącznie przez Internet poprzez podpisanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub w zaufanym profilu ePUAP. Sprawozdania są również wysyłane w formacie plików JPK, który stanowi jeden spójny sposób raportowania zdarzeń gospodarczych.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.