Kapitał ludzki jest wciąż pojęciem niedocenianym, a nawet błędnie definiowanym. Niemniej jednak zaliczany jest do tzw. czynników wzrostu gospodarczego, czyli do zmiennych, które mają silne podstawy teoretyczne, pozwalające uznać je za jego źródła lub przyczyny1.

Kapitał ludzki w organizacji i sposoby jego pomiaru

Powszechnie utożsamia się kapitał ludzki z działaniami związanymi z redystrybucją funduszy Unii Europejskiej. Niejednokrotnie błędnie podchodzi się do analizy kapitału ludzkiego, co wpływa również na niewłaściwe korzystanie z pomocy publicznej, która powinna oddziaływać na poprawę tego istotnego czynnika wzrostu gospodarczego. Tymczasem kapitał ludzki jako rezultat (produkt) kształcenia ma istotny wpływ na proces wzrostu gospodarki rozpatrywany w dwóch wymiarach: wzrostu PKB oraz wzrostu wydajności (efektywności) pracy związanego z lepszą jakością dostępnej siły roboczej.

Kapitał ludzki – początki

Kapitał ludzki pojawiał się w rozważaniach dotyczących szeroko pojętej ekonomii już na początku XX w., jednak jego teoretyczne podstawy powstały wraz z publikacją prac G.S. Beckera, który w 1975 r. opublikował teorię kapitału ludzkiego2.

Kapitał ludzki – jako kategoria zainteresowania makroekonomii – pojawiła się w rozważaniach z zakresu wzrostu gospodarczego w XX w., kiedy to zdano sobie sprawę z faktu, że możliwości rozwoju gospodarki i czynniki wzrostu gospodarczego nie zależą tylko od „bogactwa” materialnego. W wyniku postępu technologicznego coraz większe znaczenie przypisuje się człowiekowi, jego wykształceniu, wiedzy oraz umiejętnościom – czyli wypadkowym pojęcia „kształcenia się przez całe życie”. Innymi słowy – jest to wszystko to, co związane jest nierozłącznie z pracownikiem, nie ma fizycznego charakteru, ale pozwala na wzrost wydajności pracy, czyli przyczynia się do zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego3.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.