Ilość informacji przetwarzanych i przechowywanych przez przedsiębiorstwa rośnie w tempie wykładniczym. Fakt ten znajduje potwierdzenie w wielu badaniach prowadzonych przez środowiska akademickie i praktyczne.

Przykładowo – w lutym 2011 r., w amerykańskim czasopiśmie Science ukazał się artykuł autorstwa Martina Hilberta i Priscilli Lopez, w którym przedstawili wyniki swych badań dotyczących ogólnoświatowych zdolności do przechowywania, przetwarzania i przesyłania informacji. Z ich raportu wyraźnie wynika, iż wolumen danych krążących w naszym otoczeniu wzrósł w ostatnich 20 latach ponad stukrotnie. Jak nietrudno się domyślić, głównym obszarem wzrostu są dane przechowywane w postaci cyfrowej – wolumen informacji przechowywanych na serwerach mainframe tylko w latach 2000–2007 powiększył się przeszło 75-krotnie.

Klienci firmy są niewątpliwie jednym z krytycznych punktów uwagi. Systemy informatyczne przedsiębiorstw rejestrują każdą interakcję z klientem – zapytania ofertowe, zamówienia, płatności, dostawy, reklamacje, kontakty marketingowe inicjowane przez firmę. Przedsiębiorstwa coraz częściej zaczynają zauważać potencjał tkwiący w zgromadzonych danych.

Controlling z natury rzeczy koncentruje się na finansowych aspektach współpracy z klientem. Choć jest to istotne zawężenie obszaru analizy, w dalszej części artykułu pozostaniemy w tym obszarze. Dzięki temu przedstawione poniżej przemyślenia zachowają użyteczność dla większości przedsiębiorstw. Jedynym, acz bardzo silnym wymaganiem jest brak anonimowości klientów. Jeżeli ten warunek jest spełniony, zazwyczaj podejmowane są inicjatywy i działania prowadzące do rejestrowania kosztów powstających na wszystkich etapach łańcucha kreowania wartości dla danego klienta tak, by móc w miarę obiektywnie ocenić marżę wygenerowaną przez każdego z klientów. Informacja ta bardzo często obnaża nieefektywność wewnętrzną. „Krzywa wieloryba”, zgodnie z którą 80% marży jest generowanej przez 20% klientów, stała się niemal klasycznym wnioskiem wyciąganym z większości analiz rentowności prowadzonych po raz pierwszy. Monitorowanie rentowności pozwala jednak wyłącznie na retrospektywną ocenę relacji z poszczególnymi kontrahentami. Informacja ta jest istotna i bardzo często stanowi podstawę wielu decyzji dotyczących zmiany warunków handlowych czy poziomu obsługi.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.