Problem z kontrolą zapasów polega na tym, że nie ma jednej idealnej metody. Coś, co sprawdzi się w jednym przypadku, nie zadziała w innym. Poza tym firmy funkcjonują w środowisku, które dynamicznie się zmienia. Dlatego zawsze istnieje ryzyko, że raz przyjętą skuteczną metodę z czasem trzeba będzie udoskonalić, zmienić lub nawet z niej zrezygnować…

Niechciany koszt

Zapasy i ich utrzymywanie to dla każdej firmy oczywisty koszt, który w idealnym rozwiązaniu najlepiej byłoby utrzymywać na zerowym poziomie. Wtedy też nie byłoby problemu z kontrolowaniem tego, co jest w magazynie. W rzeczywistości każda organizacja utrzymuje stany optymalne, które są definiowane indywidualnie i uwzględniają takie elementy, jak polityka obsługi zamówień, planowanie produkcji, optymalizacja zakupów itd. Nawet najbardziej zoptymalizowany stan magazynowy trzeba kontrolować – sprawdzać, czy stan rzeczywisty zgadza się z deklarowanym. Pomocne mogą być systemy informatyczne, które dostarczą odpowiednie narzędzia, oraz doświadczeni konsultanci, którzy przyniosą dobrą praktykę. Najczęstszą przyczyną utraty spójności są błędy w rejestrowaniu transakcji wejścia/wyjścia oraz transakcji wewnątrzmagazynowych, ubytki naturalne oraz uszczuplanie stanó w przez pracowników.

Metoda ABC szyta na miarę

Aby sprawnie kontrolować stany magazynowe, najlepiej podzielić artykuły na grupy. Jedną z podstawowych metod grupowania zapasów jest metoda ABC. Choć jej teoretyczne założenia są proste, wyzwania zaczynają się w momencie wdrażania metody w konkretnej organizacji. Okazuje się bowiem, że przy wspólnym mianowniku założeń teoretycznych sposoby wykorzystania metody ABC mogą znacznie ewoluować – zależnie od branży, skali działania czy specyfiki procesów zachodzących w obszarze sprzedaży, logistyki i produkcji. Metoda ABC polega na podzieleniu stanu magazynowego na 3 grupy, które szereguje się w hierarchii ważności. Główne kryteria, wedle których selekcjonuje się towary, powinny odnosić się do specyfiki funkcjonowania magazynu, co oznacza, że przedsiębiorstwo musi zdecydować, które kryterium selekcji będzie dla niego najbardziej odpowiednie. Najczęściej wybieranym kryterium selekcji towarów w metodzie ABC jest obrót generowany przez dany towar (wartościowy lub ilościowy). Zdarza się również, że jako kryterium przyjmuje się koszt zakupu towaru, zyskowność czy wskaźnik rotacji. Do grupy A kwalifikowane są towary strategiczne, najważniejsze. Teoria mówi, że grupa ta odzwierciedla zasadę Pareto (20/80) – 20% towarów ma wpływ na 80% obrotu, kosztu lub zysku. Oczywiście w praktyce proporcje nie są stałe. I tak w grupie A mogą się znaleźć towary, które mają 5–35% udziału w ogóle asortymentu i 60–90% wartości obrotu. Grupę B stanowią towary mniej ważne. Z reguły w grupie B znajduje się więcej indeksów niż w grupie A, a mimo to obrót generowany przez asortyment z grupy B stanowi nie więcej niż 30% ogółu obrotów. Do grupy C kwalifikowane są towary mające najmniejszy udział w obrocie. Zazwyczaj grupa ta (często bardzo liczna) generuje 5–10% całkowitych obrotów.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.