W obecnym otoczeniu gospodarczym nic nie jest pewne, dlatego tak dużego znaczenia nabiera właściwe skorelowanie controllingu produkcji z controllingiem finansowym. Wtedy będziemy w stanie analizować swoją obecną sytuację i podejmować działania w zakresie wprowadzenia zmian w produkcji i zarządzaniu finansami. Gromadzone informacje będą wykorzystywane do rachunków kosztów, działań docelowych, sterowania czasem, ciągłego doskonalenia. Wszystko po to, aby mieć możliwie pełny obraz tego, co dzieje się w firmie.

Jak skorelować controlling produkcji z controllingiem finansowym?

Współczesny system controllingu to formułowanie celów organizacji zależne od jej możliwości oraz wewnętrznych uzgodnień, w tym finansowych. To również proces sterowania nakierowany na osiąganie celów, który jest zależny od siły podejmowania decyzji zarządczych przy wykorzystywaniu metod i narzędzi przeznaczonych do controllingu.

I wreszcie to rezultat – czyli osiągnięcie celów zależne między innymi od zdolności (w tym produkcyjnych), czyli umiejętności przełożenia celów na działania, motywację, dążenie do sukcesu – na zyski.

Controlling produkcji jest elementem controllingu przedsiębiorstwa, który poprzez wykorzystanie różnych instrumentów wspiera działania sfery kierowniczej w zakresie planowania, realizacji, kontroli procesów produkcyjnych, pozwalając osiągać zakładane cele organizacji. Controlling finansowy wpisuje się w koncepcję zarządzania finansami w jednostce gospodarczej. To znajomość podstaw zarządzania finansami, stosowanie odpowiednich instrumentów finansowych, doradztwo finansowe dla zarządu, analiza inwestycji oraz zarządzanie gotówką To również analiza i kontrola ryzyka działalności danego podmiotu.

Controlling produkcji i controlling finansowy często ze sobą korelują, a wspierane są przez narzędzia informatyczne, takie jak:

  • zintegrowane systemy zarządzania,
  • pakiety biurowe,
  • oprogramowania dedykowane,
  • hurtownie danych,
  • portale firmowe.

Controlling produkcji w korelacji z controllingiem finansowym można postrzegać jako spójny model prowadzonej działalności, który opiera się głównie na budżetowaniu kosztów. Proces ten obejmuje kilka etapów, które przedstawiono na Rysunku 1.

Procesy produkcyjne wymagają wcześniejszego planowania. Aby wytwarzać produkty należy zadać sobie podstawowe pytania:

  1. Co produkować, czyli jaka powinna być struktura asortymentowa produkcji?
  2. Jak produkować, czyli jakie stosować technologie wytwarzania?
  3. W jakiej ilości produkować dany produkt (asortyment)?

Procesy produkcyjne i odpowiedzi na powyższe pytania kreują zadania controllingu produkcji.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.