Najlepsza agencja PR na świecie* – Edelman – w 2020 r. osiągnęła income fee w wysokości 840,022,000$. I chociaż mówi się, że public relations to inwestycja w wizerunek, to... ta inwestycja musi się zwracać. Jak zatem mierzyć efekty działań PR i rozliczać się z agencjami? Które wskaźniki media relations to must-have? Jak dobrze policzyć AVE i jak faktycznie sprawdzić, czy współpraca z influencerem jest opłacalna? Poznaj 38 KPIsów, które faktycznie działają.

Jak mierzyć efekty współpracy z agencją PR? 38 KPIs, które działają

Współprace z agencjami PR są zwykle stałe. Wynika to z charakteru działań public relations (i e-public relations), które (w przeciwieństwie do działań marketingowych) są:

  1. „bezpłatne” (nie płacimy za samą emisję komunikatów),
  2. relacyjne (bo polegają na budowaniu relacji z otoczeniem zewnętrznym firmy),
  3. przynoszą raczej długofalowe efekty (ich bezpośrednim celem nie jest wzrost sprzedaży).

Gdy działania public relations outsourcingujemy poza naszą firmę, wówczas już na samym początku współpracy z agencją powinniśmy określić tzw. OKRy, czyli CELE i KLUCZOWE REZULTATY (objective and key results), jakich od tej współpracy oczekujemy. To efekty powinny być bowiem punktem wyjścia do wyboru działań, które mają zostać podjęte, form rozliczeń z agencją, a także powinny stanowić bazę do wyboru sposobu raportowania (tzn. wyboru tych wskaźników, za pomocą których będziemy mierzyć pracę agencji).

OKRy to nasze cele. I tutaj nie ma wątpliwości: inne wskaźniki będziemy stosować w przypadku projektów/działań mających na celu budowanie wizerunku/reputacji firmy/marki, a inne w przypadku, kiedy agencja będzie zwiększała jej świadomość i finalnie wspierała sprzedaż (oczywiście nie bezpośrednio, ale przecież w ten sposób pracujemy np. z influencerami).

Zasada 6 miesięcy

Agencje przyjmują zwykle, że efekty działań komunikacyjnych widać dopiero... po 6 miesiącach. Oczywiście, w przypadku, gdy celem współpracy agencji i firmy/marki jest budowa rozpoznawalności czy poprawa wizerunku, faktycznie dopiero taka perspektywa jest miarodajna. Jednak w takim wypadku dobrze jest przeprowadzić ocenę postrzegania wizerunku firmy/marki przed, w trakcie i po rozpoczęciu działań (np. tuż przed startem współpracy, po 6 miesiącach jej trwania, po 12 i po 18). Takie badanie można zlecić zewnętrznej agencji badawczej lub np. przeprowadzić krótkie ankiety online (choć obarczone większym błędem, są dużo tańszym rozwiązaniem). Jednak w przypadku innych celów współpracy między agencją i firmą/marką – nie będziemy czekać tak długo na wyniki. Jak zatem tworzyć odpowiednie raporty? Jakie wskaźniki (KPIs) zastosować w zakresie media relations?

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak prowadzić projekt usprawnień magazynowych? DMAIC w pigułce

Jak prowadzić projekt usprawnień magazynowych? DMAIC w pigułce

Przedsiębiorstwa istnieją po to, by generować zysk. Warunkiem zachowania konkurencyjności, a więc utrzymania pozycji na rynku, jest nieustanna poprawa procesów, m.in. procesów logistycznych (w tym magazynowych). W tych okolicznościach rośnie znaczenie projektów, które pozwalają na redukcję kosztów oraz dają możliwość dalszego rozwoju. Świadczy o tym fakt, że coraz więcej firm buduje w swoich organizacjach własne jednostki projektowe lub korzysta z usług specjalistycznych firm doradczych.

Czytaj więcej

Iaas, Paas, Saas i Daas ‑ wybory w chmurach

Chmura jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku IT. Mimo że nie jest to już nowa technologia, to jednak z jej wykorzystaniem w działalności biznesowej nadal wiąże się szereg obaw. Czym różnią się poszczególne modele usług oferowanych w chmurze i który z nich jest najbardziej efektywny? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.