CLTV, czyli wskaźnik wartości życiowej klienta, jest miarą zysku z relacji z danym nabywcą. Tradycyjnie tę wartość określa się na podstawie wskaźników finansowych. W tym ujęciu klient jest dla firmy wart tyle, ile dochód, jaki dostarcza. Jak jednak wyznaczyć wielkość tego dochodu? I co wtedy, gdy relacje z klientem są źródłem innych wartości, ważnych z perspektywy biznesu, które jednak trudno wyrazić w miarach finansowych?

Jak liczyć wartość klienta (CLTV) w B2B?

Czym jest CLTV?

Wskaźnik wartości życiowej klienta to parametr, który w dużym uproszczeniu pozwala ocenić, jaką wartość dla przedsiębiorstwa ma relacja z danym nabywcą. Tę wartość obrazuje całkowity przychód, a przy bardziej szczegółowej analizie dochód, jaki organizacja będzie w stanie uzyskać w wyniku współpracy z danym nabywcą. Na tej podstawie można dokonać segmentacji klientów – na tych, którzy będą generowali wysoki zysk, a zatem są szczególnie cenni dla firmy, oraz na tych, których obsługa charakteryzuje się niską rentownością.

CLTV to ważny wskaźnik z perspektywy zarządzania segmentami klientów. Na jego podstawie można określić, którzy klienci są źródłem największych zysków. O takich nabywców warto szczególnie dbać poprzez podejmowanie działań zwiększających ich lojalność. Im wyższa wartość CLTV, tym więcej firma powinna zainwestować w rozwój relacji.

Wskaźnik CLTV może okazać się pomocny również podczas podejmowania decyzji dotyczących optymalizacji wydatków, ponoszonych w związku z pozyskiwaniem nowych klientów, a także odzyskiwaniem tych, którzy zdecydowali się skorzystać z oferty konkurencji. Analiza wartości CLTV pozwala także ocenić, które z kanałów pozwalają na dotarcie do najbardziej wartościowych klientów. To z kolei ma duże znaczenie z perspektywy podejmowania decyzji w obszarze marketingu i sprzedaży.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling finansowy to jeden z tych działów, po których doskonale widać zmieniające się oczekiwania, wpływ nowoczesnych narzędzi czy AI. Wymagania wobec obecnych kontrolerów mogą mieć niewiele wspólnego z tymi stawianymi kontrolerom w 2040 r. Jakie to będą oczekiwania? Jakie kompetencje będą kluczowe? Co nas czeka? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Wynik finansowy to po prostu rezultat działalności finansowej firmy lub organizacji za cały rok, wyrażony zazwyczaj w postaci zysku albo straty netto. Mówiąc prościej: mówi on o tym, czy firma zarobiła, czy straciła pieniądze w danym roku. Wynik finansowy za dany rok obrotowy może zostać rozliczony dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.