Grupy kapitałowe sporządzają skonsolidowane sprawozdania finansowe najrzadziej – raz na rok, czyli na koniec roku obrotowego. Czasami obowiązek ten pojawia się częściej, np. jeśli jednostka dominująca jest notowana na giełdzie/rynku pozagiełdowym. Konsolidację zwykle przeprowadza się także dla celów wewnętrznych – na koniec miesiąca/kwartału, żeby kierownictwo jednostki dominującej miało pełny obraz grupy kapitałowej i wyników jej działalności mniej lub bardziej na bieżąco.

Nie ulega wątpliwości, że konsolidacja jest ćwiczeniem bardzo potrzebnym i praktycznym, cóż bowiem można wyczytać z kilkunastu/kilkudziesięciu odrębnych jednostkowych danych finansowych? Skonsolidowane sprawozdanie finansowe jest cennym źródłem informacji dla czytelnika, jeśli rzecz jasna zostało prawidłowo przygotowane. W przypadku błędów sporządzającego sprawozdanie finansowe może ono wprowadzać czytelnika w błąd. Analiza skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w tym wskaźników rentowności, płynności i zadłużenia jest wtedy zaburzona, gdyż opiera się na niezbyt prawidłowych danych.

Rentowność to parametr odzwierciedlając efektywność działania organizacji. Wskaźniki rentowności nazywane są także wskaźnikami zyskowności lub stopami zwrotu. Wielkości osiągnięte powinny być porównywane z poprzednimi okresami, z planem, z innymi organizacjami. Rentowność można badać na kilka sposobów. W związku z tym wyróżnić można przykładowe wskaźniki rentowności:

  • rentowność sprzedaży netto – nazywana jest też zwrotem ze sprzedaży i informuje o udziale zysku netto w wartości sprzedaży; większa wartość wskaźnika oznacza korzystniejszą sytuację w firmie,
  • rentowność operacyjna sprzedaży – rentowność ta zależy od rentowności sprzedaży produktów oraz od pozostałej sprzedaży operacyjnej,
  • gotówkowa rentowność sprzedaży – rentowność ta obliczana jest w ujęciu dynamicznym; informuje, ile środków pieniężnych wygenerowano z każdej złotówki przychodu ze sprzedaży.

Rentowność można badać na poziomie danych jednostkowych, jak również na poziomie danych skonsolidowanych. Ponieważ skonsolidowane sprawozdanie finansowe to takie sprawozdanie finansowe, jak gdyby przedstawiało obraz pojedynczej organizacji, w związku z tym pod uwagę bierze się te same kategorie danych do licznika i mianownika wskaźnika rentowności (czyli zysk, przychody ze sprzedaży itp.). Głównym problemem w badaniu rentowności na poziomie danych skonsolidowanych jest jakość tych danych w ujęciu skonsolidowanym. Jakość skonsolidowanego sprawozdania finansowego zależy oczywiście od źródłowych danych jednostkowych oraz od prawidłowości dokonanych korekt konsolidacyjnych.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.