Wraz z rosnącą popularnością kryptowalut i innych systemów opartych na technologii blockchain znacząco wzrosło zainteresowanie koncepcją przekształcania klasycznych umów pisanych językiem prawniczym w kod komputerowy. Nowe rozwiązania w postaci zaawansowanych protokołów blockchain zapewniają niezbędne narzędzia pozwalające stronom, przynajmniej w teorii, na zawarcie stosunku zobowiązaniowego, którego forma, całkowicie lub częściowo, byłaby zapisana za pomocą kodu programistycznego i używała stosownego oprogramowania do zarządzania samą realizacją umowy. W swojej istocie technologia blockchain wspiera rozwój nowej generacji umów elektronicznych, które są pewniejsze, bardziej złożone oraz z reguły mniej niejednoznaczne niż umowy stworzone przy użyciu klasycznego języka prawniczego.

Inteligentne kontrakty – z czym jedzą to prawnicy?

Wykorzystywanie inteligentnych kontraktów (ang. smart contracts) do wyrażenia konkretnych postanowień umownych powoduje powstanie nowych problemów. W szczególności wydają się one powodować wśród prawników (i nie tylko) wrażenie konfuzji wynikające z użycia języka programistycznego w miejsce języka naturalnego, co pociąga za sobą dalszą niepewność co do metody, czy w ogóle możliwości wykładni zawartych w inteligentnych kontraktach postanowień umownych.

Czym są inteligentne kontrakty?

Twórcą terminu smart contract jest Nick Szabo i opisał on je w przejrzystych, wartych przytoczenia słowach: „Nazywam te nowe kontrakty «inteligentnymi», ponieważ są one o wiele bardziej funkcjonalne niż ich nieożywione, papierowe odpowiedniki. Nie sugeruję przy tym wykorzystania sztucznej inteligencji. Inteligentny kontrakt to zestaw zobowiązań, określonych w formie cyfrowej, wraz z protokołami, w ramach których strony wywiązują się z tych zobowiązań. Podstawowym zamysłem inteligentnych kontraktów jest to, że wiele rodzajów klauzul umownych (takich jak zastawy, kaucje, ograniczenie praw własności itp.) może być wbudowane bezpośrednio w hardware i oprogramowanie, z którego korzystamy, w taki sposób, aby naruszenie umowy było kosztowne (lub nawet niemożliwe) dla naruszającego. Klasycznym przykładem, który możemy uznać za prymitywnego przodka inteligentnych kontraktów, jest zwykły automat sprzedający. Działając na założeniu ograniczenia potencjalnej straty (kwota w kasie automatu powinna być niższa niż ewentualny koszt kradzieży), automat przyjmuje monety i poprzez prosty mechanizm, który stanowi problem na poziomie początkującego projektanta maszyn liczących, wydaje resztę i uczciwie sprzedaje produkty. Inteligentne kontrakty wykraczają poza automat sprzedażowy, proponując ich stosowanie w relacji do każdego rodzaju własności, która ma jakąś wartość i jest kontrolowana za pomocą środków cyfrowych. Tam gdzie automat sprzedażowy, podobnie jak poczta elektroniczna, implementuje asynchroniczny protokół pomiędzy sprzedającym a klientem, niektóre inteligentne kontrakty pociągają za sobą wiele synchronizowanych kroków pomiędzy dwoma lub więcej stronami”1.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Ostatnie lata przyniosły ogromną popularność zintegrowanym systemom do zarządzania i planowania w przedsiębiorstwie. Dzieje się tak dlatego, że informacja, którą są w stanie wygenerować staje się kluczowym zasobem przedsiębiorstwa. Samo wdrożenie systemu klasy ERP nie jest łatwe, a niejednokrotnie zajmuje sporo czasu. Warto odpowiedzieć sobie zatem na pytanie, kiedy organizacja powinna pomyśleć o tego typu projekcie.

Czytaj więcej

Co dalej z systemami BI? O wyzwaniach, kierunkach rozwoju i perspektywach na przyszłość

Jakie są największe wyzwania dla klasycznych systemów BI oraz w jakim kierunku rozwija się oprogramowanie, aby jego twórcy mogli jak najlepiej sprostać oczekiwaniom użytkowników? W artykule postaram się odpowiedzieć na powyższe pytanie bazując na własnych doświadczeniach w pracy z systemami IBM, takimi jak: IBM Planning Analytics, IBM Cognos Analytics oraz IBM Cognos Controller.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.