Globalne łańcuchy dostaw w ostatnich miesiącach stają się istotnym zagadnieniem dla wyników ekonomicznych prowadzenia biznesu w rezultacie globalnego VUCA*. Ich przerwanie w wyniku pandemii lub działań wojennych kreuje ryzyko dla wielu przedsiębiorstw oraz ich klientów. Przedsiębiorstwa, aby zagwarantować kontrolę nad różnymi etapami swoich procesów produkcyjnych rozpoczęły analizowanie ekspozycji na zakłócenia dostaw z różnych lokalizacji geograficznych. Następuje zmiana modelu współpracy i konkurencji pomiędzy krajami i sektorami przemysłu. Stąd autorzy podjęli tematykę zmiany globalnych łańcuchów dostaw, która będzie kontynuowana w kolejnych numerach „Finansów i Controllingu”**.

Globalne łańcuchy dostaw po nowemu. Jak prowadzić biznes w warunkach VUCA?

Istotność zarządzania łańcuchem dostaw

Procesy rynkowe zachodzące w dzisiejszym świecie są procesami złożonymi. Gospodarka rynkowa składa się z wielu milionów różnej wielkości podmiotów, poczynając od gospodarstwa domowego, a kończąc na przedsiębiorstwach wytwarzających dziennie miliony sztuk produktów w południowych Chinach czy korporacji finansowej z Wall Street. Uczestnikami rynku są także lokalne władze, administracja, Kościoły czy systemy edukacji na całym świecie. Swoboda działania w gospodarce rynkowej kształtuje ceny dóbr regulowane prawami podaży i popytu oraz efektywną konkurencją między przedsiębiorstwami. Jest ona motorem rozwoju i źródłem przepływów między poszczególnymi podmiotami. Te powiązania relacyjne między przedsiębiorstwami dostarczającymi na rynek dobra i usługi nazwano łańcuchami dostaw, zaś zarządzanie tymi relacjami, to zarządzanie łańcuchem dostaw. Wszelkie czynności, poczynając od pozyskania surowców przez produkcję, przeróbkę towarów, czynności związane z magazynowaniem, transportem, dystrybucją, usługami posprzedażowymi, a także przepływem informacji, aż po zaspokojenie potrzeby docelowego klienta to właśnie łańcuch dostaw. Najprościej ujmując, łańcuch dostaw to sieć fizycznych przepływów, która zaczyna się u dostawcy a kończy u klienta, czyli odbiorcy1.

Globalne powiązania gospodarcze, wymagania odbiorców oraz wzrastająca konkurencja wymusiły rozbudowanie łańcuchów dostaw, umieszczając w nich nie tylko dodatkowych dostawców i odbiorców, ale również szereg przedsiębiorstw wykonujących usługi niezbędne do istnienia obecnego łańcucha dostaw. Są to podmioty wspierające łańcuch, zapewniające świadczenia transportowe, informatyczne, finansowe czy marketingowe. Konfiguracja podmiotów w poszczególnych łańcuchach dostaw jest różna i zależna od wielkości łańcucha i rodzaju powiązań wewnątrz niego. Wśród ogniw takiego rozbudowanego łańcucha wyróżnić należy producentów surowców i komponentów do produkcji wyrobów gotowych, które wytwarzają producenci, dystrybutorów produktów gotowych, którzy są pośrednim ogniwem do przedsiębiorstw przyjmujących dany asortyment w dużych ilościach, aby następnie dostarczyć go detalistom, a ci z kolei klientom końcowym w miejscu i czasie odpowiadającym zapotrzebowaniu. Wszystko to nie byłoby w dzisiejszej rzeczywistości możliwe bez aktywnej obecności podmiotów wspomagających. Należą do nich przedsiębiorstwa wysoko wyspecjalizowane w ramach pewnego rodzaju działalności jak transport i magazynowanie, usługi informatyczne i finansowe. Te ostatnie zapewniają nie tylko obsługę księgową czy usługi finansowe, ale także finansowanie realizacji określonych zadań w postaci pożyczek i kredytów. Firmy informatyczne zajmują się programowaniem i obsługą systemów komputerowych oraz administrowaniem baz danych. Trzeba tu także wspomnieć o obsłudze marketingowej przedsiębiorstw i sprzedawanych przez nie produktów i usług, ale również o usługach projektowych i inżynieryjnych oraz kompleksowej obsłudze prawnej i administracyjnej. Wszystkie powyższe podmioty lub tylko część z nich, są w mniejszym lub większym stopniu zintegrowane w ramach procesów zachodzących w różnego typu i wielkości łańcuchach dostaw2.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Ostatnie lata przyniosły ogromną popularność zintegrowanym systemom do zarządzania i planowania w przedsiębiorstwie. Dzieje się tak dlatego, że informacja, którą są w stanie wygenerować staje się kluczowym zasobem przedsiębiorstwa. Samo wdrożenie systemu klasy ERP nie jest łatwe, a niejednokrotnie zajmuje sporo czasu. Warto odpowiedzieć sobie zatem na pytanie, kiedy organizacja powinna pomyśleć o tego typu projekcie.

Czytaj więcej

Co dalej z systemami BI? O wyzwaniach, kierunkach rozwoju i perspektywach na przyszłość

Jakie są największe wyzwania dla klasycznych systemów BI oraz w jakim kierunku rozwija się oprogramowanie, aby jego twórcy mogli jak najlepiej sprostać oczekiwaniom użytkowników? W artykule postaram się odpowiedzieć na powyższe pytanie bazując na własnych doświadczeniach w pracy z systemami IBM, takimi jak: IBM Planning Analytics, IBM Cognos Analytics oraz IBM Cognos Controller.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.