Running the business within the applicable legal and administrative requirements as well as in a fair and integer manner are prerequisites not unknown to a well managed company. Several „traditional” functions within a company, as e.g. financial accounting, controlling, risk management, quality management, legal service, audit and human resource inter alia serve this purpose.

As Pawel Dangel, the then CEO of Allianz Poland, put it once, business ethics based on transparency, merits, innovation, service and price quality creating equal playing fields to encourage competitive efforts has proved to be one of the engines of modern economy. This contrasts clearly with a business framework based on power, hierarchy and intransparent relationships which mixes corporate interests with personal welfare and considers companies to a larger or lesser degree as a „friend and family” support event.

This becomes even more important for a European and globally linked economy where trust cannot be any more derived from local familiarity or status. In addition supply chain control and business partner due diligence requests local suppliers to meet the local integrity and legal conformity standards of their customers abroad particularly if those standards are stricter than the requirements in line with local business practice.

How to establish a compliance programme? – the first steps

Establishing a compliance programme is at first sight not a very difficult task. It normally starts with defining clear integrity expectations – the so called „tone at” or „from the top” – through company values and/or a Code of Conduct, which turns the company values into binding minimum standards for everybody within the company and – principally – also its business partners. Areas which bear a potentially particularly exposed compliance exposure, as e.g. corruption and venality, competition/antitrust regulations, information security and data protection, procurement, sales and the selection and management of business partners should be covered by particular guidelines or policies which enhance the operational and organisational thrust of the respective Code of Conduct clauses.

Furthermore the framework for the operational set up and procedures for the compliance function should be defined through a Compliance policy, be it that the compliance function is considered as a mere overarching coordination function for other corporate governance or corporate responsibility teams or be it that a specific Compliance Officer and/or team shall be entrusted with the compliance function and the particular responsibilities that go hand in hand with such function.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.