P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się produkcją obuwia ochronnego. Ma ona ugruntowaną markę i know-how zdobyte w wyniku wieloletnich doświadczeń. Niestety, kondycja finansowa spółki jest bardzo zła i właściwie spełnione zostały już przesłanki obligujące zarząd do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

Opis stanu faktycznego

Spółka nie ma też żadnych środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Posiada tytuł prawny do dwóch nieruchomości, kilka leasingowanych samochodów, a przede wszystkim stosunkowo nową linię produkcyjną, dość rzadką na terenie Polski. Zobowiązana jest do spłaty kilku kredytów, natomiast w niedalekiej przyszłości oczekuje zwrotu udzielonej przez siebie znacznej pożyczki.

Wspólnicy P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podjęli decyzję o sprzedaży swoich udziałów w tej spółce, a co za tym idzie – o zbyciu jej przedsiębiorstwa. W związku z tym rozpoczęli poszukiwania ewentualnego kontrahenta. Zainteresowana okazała się między innymi Z. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która dotychczas zajmowała się wyłącznie produkcją obuwia sportowego i chce rozszerzyć swoją działalność.

Przedstawiciele obu spółek po wstępnych rozmowach umówili się na spotkanie, na którym mają określić zasady prowadzenia dalszych negocjacji. Już na wstępie Z. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wyraziła wolę przeprowadzenia procedury due dilligence z uwagi na konieczność oceny ryzyk, a przede wszystkim oszacowania wartości przedsiębiorstwa P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Charakterystyka transakcji zbycia przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo jest zbiorem dóbr materialnych i niematerialnych, wykorzystywanych przez przedsiębiorcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są to w zasadzie wszystkiej jej aktywa i pasywa. Może ono zostać zbyte zarówno w całości, jak i w części, jeżeli część ta może funkcjonować niezależnie od całości. W przypadku interesującego nas tutaj podmiotu następuje to przez zbycie udziałów w spółce na rzecz nowego właściciela. Właściwie, aby mówić o zbyciu przedsiębiorstwa, wystarczy przenieść pakiet kontrolny w spółce.

Niezwykle istotne przy podejmowaniu takiej czynności jest, oczywiście, oszacowanie wartości zbywanego przedsiębiorstwa. Tutaj oczywiste jest, że zbywca będzie działał w kierunku jej zwiększenia, podczas gdy nabywca będzie próbował wykazywać, że wartość ta powinna być niższa. Podstawowym służącym do tego instrumentem jest due diligence, a więc audyt, w szczególności, ale nie tylko prawny.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.