Controlling to dwa kluczowe aspekty: opracowanie systemu danych źródłowych i wskaźników oraz ich przetwarzanie oraz dostarczenie informacji wynikowej adresatom. W dobie łatwości zbierania i gromadzenia danych bardzo łatwo przekroczyć granicę nie tylko rozsądku, ale i sensu.

Nadmiar informacji jest gorszy od jej niedoboru, gdyż niedobór skłania nas do ich szukania, a nadmiar do ignorowania. To drugie szybko wchodzi w nawyk – zły i szkodliwy.

Informacja

Na początek usystematyzujemy wiedzę o informacji jako takiej, bo będzie to potrzebne w dalszej części. Posłużymy się Słownikiem języka polskiego PWN – i definicjami pojęć – to standardowy początek każdej analizy.

Informacja — (1) wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś, (2) dział informacyjny urzędu, instytucji, (3) dane przetwarzane przez komputer.

Dane — (1) fakty, liczby, na których można się oprzeć w wywodach, (2) informacje przetwarzane przez komputer.

Wiedza — (1) ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; również: zasób informacji z jakiejś dziedziny, (2) znajomość czegoś.

Fakt – to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości.

Fakty są komunikowane przez wiadomość, wiadomość komunikuje fakt. Fakty niosą informację. Informacja stanowi wiedzę, wiedza to zbiór informacji.

Jak widać, związki te nie są skomplikowane, jednak na stwierdzenia „baza wiedzy” czy „system informacyjny” można spojrzeć z nieco innej perspektywy. Proszę zwrócić uwagę na to, że nie ma tu bezpośredniego powiązania wiadomości z wiedzą. Można jednak powiedzieć, że wiadomości, jako opis faktów, niosą informacje, które budują naszą wiedzę. Co z danymi? Wiedza to coś, co rozumie człowiek, ważna jest możliwość jej utrwalenia. Jak? Wystarczy zanotować opis faktów.

Czym więc są dane? Otóż opisane powyżej cztery pojęcia (fakty, dane, wiedza, informacje) są tak naprawdę niematerialne. Funkcjonują w naszych umysłach. Dopiero ich utrwalenie w postaci zapisu na trwałym nośniku (ot choćby piórem na papierze) czyni z faktów dane. Taki trwały zapis to tak zwana baza danych, a struktura ich zapisu to model danych.

Jakie wnioski można wyciągnąć z powyższego? Pierwszy, jaki się nasuwa, to to, że termin baza wiedzy jest troszkę „naciągany”. Dlaczego? Bo wiedza to sposób interpretacji wiadomości otrzymywanych przez człowieka. Proces ten jest subiektywny i zależy od kontekstu przekazanych wiadomości. Kontekst zaś budują wiadomości poprzedzające i doświadczenie adresata. Podam przykład. Wiadomość: „W wyniku zderzenia samochodów zginęła jedna osoba”. Na jej podstawie zbudujemy sobie obraz kolizji na drodze i ludzkiej tragedii. Wiadomość ta jednak poprzedzona (np. audycją radiową podaną godzinę wcześniej) przekazem o treści: „Na drodze ekspresowej nr 48 w wyniku oblodzenia miał miejsce wielki karambol, zderzyło się 37 samochodów” wywoła niemalże ulgę, że w tak wielkiej katastrofie zginęła tylko jedna osoba.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Kontrola w projekcie ‑ zakres, metody, cele

MC_68_72.jpg

Kontrola w projekcie może budzić pewne obawy. Często jest ona uruchamiana, gdy pojawiają się jakieś odchylenia, a jej celem jest poszukiwanie winnych. Nie musi tak jednak być. Odpowiednio wcześnie zaplanowana, pozwala identyfikować zakłócenia, zanim wpłyną one na projekt i realizowane w nim zadania.

Czytaj więcej

Efektywność obsługi klienta ‑ czy da się policzyć "jakość"?

MC_68_67.jpg

Konkurencja na zdrowo funkcjonującym rynku prowadzi do bezpośredniej konfrontacji rywalizujących ze sobą podmiotów. I to zdecydowanie prędzej niż później. Rynek pozwalający klientowi dokonywać swobodnego i niczym nieskrępowanego wyboru świadczy zaś o dojrzałości działających mechanizmów sprzedażowych i zakupowych. W takich warunkach nowe bodźce, których używa się do przekonania go do wyboru naszych produktów czy naszej oferty, przestają krążyć wyłącznie wokół suwaka cenowego. Wtedy do gry wchodzi jakość obsługi klienta.

Czytaj więcej

Przetwarzanie informacji w audycie śledczym

MC_68_38.jpg

Przestępczość gospodarcza i jej różnorodne formy niezależnie od obowiązujących systemów ekonomicznych w sposób pośredni bądź bezpośredni wpływały negatywnie na stabilność rynków finansowych każdego kraju. Nowe metody przestępczej działalności zaskakują nie tylko organy ścigania i wymiar sprawiedliwości, ale przede wszystkim przedsiębiorców nieprzygotowanych na zagrożenia wynikające z oszustw czy nadużyć. Jak wskazuje praktyka organów ścigania, ale również doświadczenia audytorów i controllerów, najbardziej niepożądane z punktu widzenia podmiotów gospodarczych są oszustwa, w tym zawłaszczenia majątku firmy, fałszerstwa, nadużycia, korupcja czy też pranie brudnych pieniędzy, czyli przestępstwa generujące znaczne straty finansowe.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama