Controlling to dwa kluczowe aspekty: opracowanie systemu danych źródłowych i wskaźników oraz ich przetwarzanie oraz dostarczenie informacji wynikowej adresatom. W dobie łatwości zbierania i gromadzenia danych bardzo łatwo przekroczyć granicę nie tylko rozsądku, ale i sensu.

Czy controllingu może być za dużo i co wtedy?

Nadmiar informacji jest gorszy od jej niedoboru, gdyż niedobór skłania nas do ich szukania, a nadmiar do ignorowania. To drugie szybko wchodzi w nawyk – zły i szkodliwy.

Informacja

Na początek usystematyzujemy wiedzę o informacji jako takiej, bo będzie to potrzebne w dalszej części. Posłużymy się Słownikiem języka polskiego PWN – i definicjami pojęć – to standardowy początek każdej analizy.

Informacja — (1) wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś, (2) dział informacyjny urzędu, instytucji, (3) dane przetwarzane przez komputer.

Dane — (1) fakty, liczby, na których można się oprzeć w wywodach, (2) informacje przetwarzane przez komputer.

Wiedza — (1) ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; również: zasób informacji z jakiejś dziedziny, (2) znajomość czegoś.

Fakt – to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości.

Fakty są komunikowane przez wiadomość, wiadomość komunikuje fakt. Fakty niosą informację. Informacja stanowi wiedzę, wiedza to zbiór informacji.

Jak widać, związki te nie są skomplikowane, jednak na stwierdzenia „baza wiedzy” czy „system informacyjny” można spojrzeć z nieco innej perspektywy. Proszę zwrócić uwagę na to, że nie ma tu bezpośredniego powiązania wiadomości z wiedzą. Można jednak powiedzieć, że wiadomości, jako opis faktów, niosą informacje, które budują naszą wiedzę. Co z danymi? Wiedza to coś, co rozumie człowiek, ważna jest możliwość jej utrwalenia. Jak? Wystarczy zanotować opis faktów.

Czym więc są dane? Otóż opisane powyżej cztery pojęcia (fakty, dane, wiedza, informacje) są tak naprawdę niematerialne. Funkcjonują w naszych umysłach. Dopiero ich utrwalenie w postaci zapisu na trwałym nośniku (ot choćby piórem na papierze) czyni z faktów dane. Taki trwały zapis to tak zwana baza danych, a struktura ich zapisu to model danych.

Jakie wnioski można wyciągnąć z powyższego? Pierwszy, jaki się nasuwa, to to, że termin baza wiedzy jest troszkę „naciągany”. Dlaczego? Bo wiedza to sposób interpretacji wiadomości otrzymywanych przez człowieka. Proces ten jest subiektywny i zależy od kontekstu przekazanych wiadomości. Kontekst zaś budują wiadomości poprzedzające i doświadczenie adresata. Podam przykład. Wiadomość: „W wyniku zderzenia samochodów zginęła jedna osoba”. Na jej podstawie zbudujemy sobie obraz kolizji na drodze i ludzkiej tragedii. Wiadomość ta jednak poprzedzona (np. audycją radiową podaną godzinę wcześniej) przekazem o treści: „Na drodze ekspresowej nr 48 w wyniku oblodzenia miał miejsce wielki karambol, zderzyło się 37 samochodów” wywoła niemalże ulgę, że w tak wielkiej katastrofie zginęła tylko jedna osoba.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

CEO vs. CFO. Współpraca, wzajemne wymagania czy rywalizacja?

Osoby spoza świata biznesu często mylą role dyrektora generalnego i dyrektora finansowego. Dyrektor generalny (CEO) i dyrektor finansowy (CFO) podejmują różne, ale równie ważne obowiązki w organizacji. Dyrektor generalny przejmuje główną rolę nadzorującą działalność całej firmy, od sprzedaży po administrację. Zajmuje najwyższą pozycję w firmie i podlega wyłącznie zarządowi. Z drugiej strony CFO zajmuje najwyższą pozycję finansową w firmie. Głównym zadaniem dyrektora finansowego jest zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Jak obie role w organizacji ze sobą współgrają? A może rywalizują, mimo teoretycznie odmiennych zakresów? Czy CEO może mieć wymagania wobec CFO i odwrotnie? Jak to w bywa w większości sytuacji tego typu, to zależy. Sam wolę współpracę prowadzącą do synergii, ale znam wiele przypadków rywalizacji między obiema rolami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.