Projekt to seria powiązanych ze sobą celów cząstkowych ukierunkowanych na osiągnięcie celu głównego. To przedsięwzięcie zmierzające do realizacji wyznaczonego celu, wymagające wykorzystania zasobów i ujęte w ramy ograniczeń czasowych, kosztowych i jakościowych. Właściwe zarządzanie projektami wymaga odpowiednio zagregowanych informacji. Aby informacje te były użyteczne na potrzeby podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych w obszarze planowanych i realizowanych projektów, stosowane instrumenty muszą być odpowiednio zaprojektowane i dobrane dla danego zadania. Pomocny tu może być controlling projektów definiowany jako wewnętrzny system informacyjny zarządzania.

Controlling projektów jako wewnętrzny system informacyjny zarządzania

Projekt w teorii organizacji i zarządzania oznacza jednostkowy, tymczasowy proces składający się ze zbioru skoordynowanych ze sobą działań, które zmierzają do osiągnięcia założonego celu. Projekt charakteryzują specyficzne cechy, co przedstawiono na Rysunku 1.

Controlling projektów to wewnętrzny system informacyjny zarządzania, którego celem jest tworzenie oraz dostarczanie obrazu finansowej strony realizacji projektów interesariuszom. Informacja ta jest wykorzystywana przez zarządzających do poprawy efektywności pojedynczych projektów, jak również do zarządzania przedsiębiorstwem. Do kluczowych cech projektów, które determinują kształt systemu controllingu w danej jednostce gospodarczej, należy zaliczyć1:

  1. pojedynczy i jasno sprecyzowany cel projektu;
  2. koncentrację zarządzania na projekcie i osiągnięciu jego celów;
  3. konieczność kompromisów w ramach projektu dotyczących jego zakresu, jakości, terminu wykonania oraz kosztów;
  4. mało dokładne standardy wykonania wynikające z niepowtarzalności działań i mniejszych doświadczeń;
  5. ciągłe zmiany w planach determinowane zmiennymi wymaganiami różnych grup interesariuszy oraz w efekcie występowania ryzyka rynkowego i organizacyjnego.

Controlling projektów charakteryzuje znaczna doraźność oraz tymczasowość stosowanych metod wyznaczanych cyklem realizacji poszczególnych projektów. Projekty stają się nie tylko obiektami pomiaru przychodów i kosztów, ale stanowią również centra odpowiedzialności, za których wyniki odpowiadają przypisani do nich kierownicy. W controllingu projektów wykorzystuje się różne instrumenty, co przedstawiono na Rysunku 2.

Inne analizy, metody i narzędzia wykorzystywane w controllingu projektów to:

  1. W controllingu operacyjnym:
    • analiza wąskich gardeł,
    • metody rachunku inwestycyjnego,
    • prowizje od marży pokrycia,
    • analiza wartości.
  2. W controllingu strategicznym:
    • analiza możliwości,
    • analiza mocnych i słabych stron projektu,
    • technika scenariuszy.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.