Rok 2010 – powódź w południowych regionach Polski. Część zakładów produkcyjnych, firm usługowych oraz gospodarstw domowych znalazła się pod wodą. Straż pożarna, lokalne władze, a także pracownicy jednej z hut biorą aktywny udział w zabezpieczeniu jej przed wdarciem się wody. Tymczasem w hucie... trwa normalna produkcja.

Ciągłość działania – strategia i plany

W tych trudnych okolicznościach zakład chciał zrealizować zamówienie dla jednej z fabryk samochodów. Pojawił się jednak problem – w jaki sposób dostarczyć wyroby do czekającego na nie kontrahenta? Rozwiązaniem okazał się transport za pomocą helikopterów. Akcja, mimo zwiększonych kosztów, zakończyła się sukcesem. Został zrealizowany podstawowy cel – zapewnienie ciągłości produkcji i dostaw do kluczowego odbiorcy. To, oczywiście, jeden z przykładów, w którym firma wyszła obronną ręką z sytuacji kryzysowej. Jednocześnie możemy przytoczyć mnóstwo przypadków, gdzie chaotycznie podejmowane decyzje przyniosły więcej szkód niż zysków. Dlaczego? Głównie dlatego, że firmy nie były właściwie przygotowane na zdarzenia kryzysowe – nieważne, czy był to duży pożar, awaria podstawowej linii produkcyjnej czy niespodziewana absencja pracowników. Aby nie musieć odwoływać się do znanego „Polak mądry po szkodzie”, warto zawczasu zastanowić się, jak być „mądrym przed”. Początek roku to świetny czas na podjęcie wyzwania i przygotowanie czarnych scenariuszy zdarzeń szkodowych i możliwości wyjścia z nich. Musimy szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są nasze obecne możliwości ograniczenia do minimum konsekwencji zagrożeń i zachowania ciągłości działania bez względu na występujące okoliczności oraz jak powinny one wyglądać docelowo. Kolejnym krokiem będzie zaplanowanie postępowania w sytuacji kryzysowej, w której zazwyczaj menedżerowie wpadają w panikę, podejmując mnóstwo błędnych decyzji, nierzadko pogłębiających katastrofę.

Wprowadzenie

Opisany we wstępie przypadek pokazuje, że w najgorszych chwilach kluczowe są decyzje podjęte szybko, świadomie i w sposób uporządkowany. Tak prowadzone działania „zagrożonych” firm są zazwyczaj dowodem na rzetelne podejście do planowania ciągłości działania. Dlatego plany nie powinny być kolejnymi dokumentami do szuflady, ale poważnymi narzędziami pozwalającymi na ograniczanie skutków kryzysu. Wprawdzie obowiązek ustawowy posiadania planów działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń dotyczy jedynie sektora bankowego, telekomunikacyjnego, energetycznego i pocztowego, jednak zarządzanie ciągłością działania leży w dobrze pojętym interesie każdego przedsiębiorstwa.

Doświadczenie rynku ubezpieczeniowego pokazuje, że nie ma firmy, której nie mogłyby dotknąć sytuacje nieprzewidziane, mogące zamienić naszą biznesową rzeczywistość w „piekło”. Jak więc przygotować się do opracowania i wdrożenia planów kryzysowych i jakie trudności mogą nam przy tym towarzyszyć? To dopiero kolejny krok – zacznijmy od uporządkowania informacji o planach ciągłości działania.

Plan Ciągłości Działania (ang. Business Continuity Plan, BCP) jest udokumentowaną procedurą, która daje organizacji wytyczne w zakresie odpowiedzi na zdarzenia oraz odtwarzania operacji po zdarzeniu na z góry zdefiniowanym poziomie. Innymi słowy, opracowując BCP, jesteśmy w stanie szybko i sprawnie zareagować na nieprzewidziane, krytyczne incydenty (pożar, powódź, epidemia, utrata pracowników z unikalną wiedzą i umiejętnościami itd.). Prawidłowa i szybka reakcja pozwoli nam nie tylko zminimalizować skutki tych zdarzeń, ale przede wszystkim dalej realizować działalność na tzw. minimalnym akceptowalnym poziomie, gwarantującym np. utrzymanie strategicznych klientów.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.