Podczas tworzenia planów inwestycji w firmie należy rozpatrywać dane przedsięwzięcie w dwóch ujęciach – wynikowym i gotówkowym. W ujęciu wynikowym z jednej strony pokazywane są przychody, jakie firma spodziewa się dzięki niej osiągnąć, z drugiej strony koszty, które należy ponieść w celu realizacji nowego przedsięwzięcia.

Budżetowanie inwestycji – perspektywa wynikowa i przepływów pieniężnych

Przychody nie są jednoznaczne z wpływami, a koszty z wydatkami. W związku z tym druga perspektywa planowanej inwestycji to podejście gotówkowe złożone z wpływów i wydatków. Dodatkowo możemy wprowadzić klasyfikacje kosztów i wydatków na capexy (tworzą one wartość majątku) oraz opexy (koszty ponoszone na użytkowanie i eksploatację przedmiotu inwestycji).

Na rysunku 1 przedstawiony został wzór planu inwestycji, który podzielony jest na dwie główne części:

  1. Wynikową – tutaj ujmowane są jedynie przychody i koszty;
  2. Rachunek przepływów pieniężnych (gotówkową) – tutaj ujmowane są wpływy i wydatki.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Pobierz pliki:

Zobacz również

Jak kontrolować koszty wdrożenia e‑commerce?

Jak kontrolować koszty wdrożenia e-commerce?

Prawdopodobieństwo, że po zapytaniu wszystkich właścicieli e-commerce w Polsce, czy koszt wdrożenia platformy był dla nich zaskakujący, uzyskamy (łagodnie mówiąc) twierdzącą odpowiedź, jest bardzo duże. Jak to bywa w problematycznych kwestiach, czasami lepiej je przemilczeć, żeby nie stały się jeszcze bardziej problematyczne. Problem w tej sytuacji najczęściej rodzi się głównie z powodu, że nie wygląda to tak prosto, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Wyjaśnijmy, jakie są tego główne przyczyny.

Czytaj więcej

Organizacja controllingu w małym przedsiębiorstwie

Organizacja controllingu w małym przedsiębiorstwie

Komórki controllingu, wraz z szeregiem specyficznych dla tej dyscypliny narzędzi, kojarzone są przeważnie z większymi (zarówno pod względem obrotu, jak i zatrudnienia) przedsiębiorstwami. Korzyści płynące z możliwości zastosowania kontroli, analiz i informacji zarządczej można jednak dostrzec już w najmniejszych jednostkach. Na czym się skupić, kiedy uświadomimy sobie, że dla rozwoju naszej, niewielkiej z pozoru, firmy nie wystarczy już tylko informacja o zysku i zrealizowanej marży? W którym pójść kierunku?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama