Analiza Du Ponta obejmuje czynniki składające się na rentowność kapitału własnego (ROE – return on equity) jednostki gospodarczej. Dotyczy ona cząstkowego przedstawienia składników tworzących ostatecznie rentowność kapitału własnego. Jak wiadomo, rentowność kapitału własnego stanowi kluczowy wskaźnik rentowności dla właścicieli firmy, którzy określają dzięki niemu stopę zwrotu z zainwestowanego przez nich kapitału.

Dzięki analizie Du Ponta można określić, w jaki sposób poszczególne obszary składowe wpływają na rentowność kapitału własnego przedsiębiorstwa, co pozwala jednocześnie lepiej zdiagnozować miejsca generowania zysku i ich znaczenie dla tego procesu.

Zacznijmy od pierwszego podziału rentowności ROE i górnej części tzw. piramidy Du Ponta.

ROE = wynik netto/kapitały własne = wynik netto/aktywa x aktywa/kapitały własne

 

Dekompozycja wyniku rentowności ROE pokazuje, że składa się na nią rentowność majątku (ROA – return on assets), tj. wynik netto/aktywa, oraz czynnik, który możemy na potrzeby analizy nazwać „dźwignią finansową”, pokazujący strukturę źródeł finansowania – konkretnie relację aktywów do kapitału własnego, czyli pośrednio, jaki jest udział zobowiązań w finansowaniu majątku (kapitały własne to aktywa minus zobowiązania).Dla teoretycznej sytuacji, gdy kapitał własny stanowi całość pasywów, relacja wynosiłaby 1. Im wyższa „dźwignia” (tj. im większe finansowanie długiem), tym większa jest wartość tej relacji (aktywa będą tym większe od kapitałów własnych).

A więc, jak widać, aby zwiększyć ROE, można działać dwojako – albo wpływać na podwyższenie rentowności posiadanych zasobów majątkowych, albo zwiększać udział kapitałów obcych w finansowaniu firmy. Im większy udział obcy,tym mniej do firmy muszą włożyć właściciele. Jest tylko jedno „ale”: zwiększanie zadłużenia – o ile będzie to zadłużenie o charakterze odsetkowym (generujące koszty odsetkowe, czyli np. zobowiązania kredytowe) – będzie powodować odpowiednie obniżenie wyniku netto, bo odsetki oczywiście obciążają wynik finansowy.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.