Środowisko, w którym rozwijane są projekty IT, jest specyficzne – wymaga szybkiego reagowania na zmiany, adaptacji założeń i celów projektu do coraz to nowych wymagań klienta, a także efektywnego wdrażania nowych rozwiązań. Nierzadko też prace nad produktem rozciągają się na wiele projektów, w czasie których tworzone są kolejne moduły do wdrożonego już systemu czy aplikacji. Zarządzanie jakością w takim chaosie nie jest zadaniem łatwym. Z pomocą może przyjść tu metoda Six Sigma, która proponuje szereg narzędzi, jakie z powodzeniem można wykorzystać także w projektach IT.

Six Sigma w projektach IT

Czym jest Six Sigma?

Six Sigma jest metodą opartą na bardzo rygorystycznym podejściu do zarządzania jakością. Jej podstawowe założenia zostały opracowane pod koniec lat 80. XX w. w zakładach Motoroli, ale z biegiem czasu ewoluowały, wzbogacając się o nowe koncepcje i narzędzia. W efekcie tego już na przełomie XX i XXI w. metoda ta stała się jedną z najpopularniejszych strategii biznesowych stosowanych w obszarze jakości przez nowoczesne przedsiębiorstwa.

Założenia Six Sigma koncentrują się na dwóch aspektach: po pierwsze, analizowaniu procesu pod kątem występujących w nim wad i błędów, po drugie – na ciągłym doskonaleniu i ulepszaniu procesu, tak by spełniał on oczekiwania klienta. Sama sigma jest wskaźnikiem stosowanym na gruncie statystyki, który obrazuje odchylenie standardowe zmiennej od wartości referencyjnej (pożądanej). Na tej podstawie wyznacza się pewien zakres, w jakim powinny się mieścić wartości badanego zjawiska, a także ocenia się szansę, że parametry procesu będą mieściły się w określonych granicach (Rysunek 1). Poziom prawdopodobieństwa uzyskania danego rezultatu jest stały i wynosi:

  • 68,3% szans dla granicy jeden sigma (jednego odchylenia standardowego od wartości pożądanej),
  • 95,4% szans dla granicy dwa sigma,
  • 99,8% szans dla granicy trzy sigma.

W metodzie tej akceptuje się pewne niewielkie przesunięcie o wartości ±1,5σ, którym może charakteryzować się proces uznany za stabilny. Sama nazwa Six Sigma wywodzi się z kolei od sześciokrotności odchylenia standardowego, w którym powinny znajdować się niemal wszystkie wyniki (parametry) dobrze zorganizowanego procesu.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Dynamiczny rozwój rynku pracy zdalnej oraz rosnąca popularność elastycznych form zatrudnienia sprawiają, że outsourcing usług do niezależnych specjalistów staje się dla firm codziennością. Freelancerzy wykonują dziś projekty IT, zadania z zakresu marketingu, projektowania graficznego czy tworzenia treści. Warto jednak pamiętać, że nawiązanie współpracy z osobą, która nie jest pracownikiem etatowym, wymaga dopełnienia określonych formalności. Ich znajomość pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale przede wszystkim – zabezpieczyć interesy obu stron.

Czytaj więcej

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e‑commerce

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e-commerce

Jeśli sprzedajesz w internecie lub działasz w imieniu internetowej platformy handlowej, koniecznie zapoznaj się ze zmianami w prawie, wynikającymi z Ogólnego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR), które istotnie wpłyną na Twój biznes. Rozporządzenie to wprowadza istotne znaczące zmiany dla przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko sankcjami finansowymi, ale także utratą reputacji i zaufania ze strony klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.