Dyskutujemy o tym, czy polscy przedsiębiorcy potrafią dobrze wykorzystywać fundusze europejskie, zarządzać płynnością finansową, gdzie firmy mogą upatrywać szans rozwoju oraz w jaki sposób mogą skutecznie zwiększyć swoją efektywność kosztową

W październiku 2009 roku została podana oficjalna informacja, że Bank Centralny Australii jako pierwszy podniósł stopy procentowe. Jak ta sytuacja będzie wyglądała, jeśli chodzi o UE i Polskę? Kształtowanie się stóp procentowych ma przecież wpływ na potencjał działania przedsiębiorców.

To zależy od nowej Rady Polityki Pieniężnej. Wydaje mi się, że podwyżek stóp procentowych w tym roku prędko nie będzie. Jeśli będą, to pod koniec roku, gdyż inflacja będzie bardzo niska. Inflacja z różnych powodów spada i spadnie do poziomu 1,5%, m.in. dlatego, że gospodarka będzie rosła bardzo powoli, wolniej niż potencjał. Luka między bieżącym PKB a potencjałem będzie się rozwierała, a to działa w kierunku obniżenia inflacji. Przedsiębiorcy przy tak niskim popycie nie są w stanie podnosić cen. Na to nakładają się jeszcze opóźnione efekty umocnienia złotego.

Natomiast ciekawie zapowiadają się lata 2011 i 2012, ponieważ masa pieniądza, który wydrukowały banki centralne na całym świecie, przyniesie wzrost globalny inflacji. Wtedy wszystkie banki centralne będą musiały podnieść stopy, a wraz z nimi i Narodowy Bank Polski . Nie mówimy tutaj o drobnych ruchach. Teraz mamy stopę procentową 3,5%, wStanach 0,5%, w strefie euro 1%. To nie są typowe stopy procentowe. W strefie euro typowa stopa to 4%, a stopa procentowa, która pozwala na ograniczenie narastającej inflacji, to jest 5, może nawet 6%. Wtedy w Polsce stopa procentowa może powinna wynosić 6–8%. Firmy patrząc na koszt finansowania, powinny się mentalnie przygotować, że w 2011 i 2012 roku stopa procentowa na rynku może wynieść 7, może nawet 8%. Koszt finansowania projektów inwestycyjnych za 2–3 lata może znacząco wzrosnąć.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.