Rozmowa z Arturem Jeziorowskim - managerem w dziale doradztwa biznesowego Ernst & Young. Specjalizuje się w realizacji projektów transformacji funkcji finansów oraz implementacji efektywnych rozwiązań procesowo-organizacyjnych w zakresie funkcji zarządczych, controllingowych oraz księgowych, w tym projektowaniu i wdrażaniu centrów usług wspólnych.

Czy budżetowanie jest z roku na rok coraz trudniejsze?

Budżetowanie jako powtarzalny proces biznesowy obejmujący planowanie, tworzenie i zatwierdzanie budżetu w jednostkach finansowych i operacyjnych, a także późniejszą jego kontrolę wcale nie musi być trudniejsze lub bardziej złożone z roku na rok. Uważam nawet, że jest odwrotnie. Z upływem czasu rośnie tzw. iloraz inteligencji firm i coraz więcej zjawisk jesteśmy w stanie zaobserwować, zdefiniować, przeliczyć i oczywiście uwzględnić w projekcjach finansowych i operacyjnych. W realizacji procesu budżetowania kierujemy się zwykle logiką oraz zasadami przewagi treści nad formą, istotności informacji oraz jakości i użyteczności danych wykorzystywanych do przygotowania budżetu oraz będących wynikiem budżetowania. Kluczowe jest opracowanie zestawu realnych założeń do budżetu, metodyczna i efektywna kontrola planu w odniesieniu do danych rzeczywistych oraz skuteczna reakcja na wyniki kontroli (szybkie korekty założeń). Wyznacznikiem sukcesu i zarazem najlepszym benchmarkiem w procesie budżetowania jest zawsze brak istotnych odchyleń danych planowanych od rzeczywistych. Pewniej czujemy się ze świadomością, że posiadamy zasoby potrafiące dobrze ocenić przyszłość i efektywne narzędzie wczesnego reagowania.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty nr 74/2021

Sprzedaż i kupno biznesu nie tylko w czasach kryzysu

Zapewne znaczna część przedsiębiorców wcale nie zamierza sprzedawać swojej firmy. Jednak mówi się, że firmę należy prowadzić tak, jakby chciało się ją sprzedać. Powody zbycia przedsiębiorstwa mogą być różne, ale każdemu będzie towarzyszyła myśl, by uzyskać za nie jak najlepszą cenę. O tym, jak przygotować się do sprzedaży firmy, rozmawiamy z dr. Dariuszem Stronką i radcą prawnym Bartoszem Siekaczem.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 65/2019

Po pierwsze, po drugie i po trzecie... zarządzanie łańcuchem dostaw

Po pierwsze, po drugie i po trzecie... zarządzanie łańcuchem dostaw

Z Andrzejem Zawistowskim, członkiem zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML), o zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz o relacji pomiędzy bezpiecznym poziomem zapasów i płynnością finansową przedsiębiorstwa, rozmawiała Ewa Karczewska.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama