Rozmowa z Tomaszem Dyrdą - członkiem zarządu ACFE POLSKA, ekspertem w zakresie wykrywania i zapobiegania nadużyciom, posiadającym certyfikaty zawodowe CFE, CIA, GIAC, CFA i PMP. Rozmawiamy o sprawdzonych metodach wykrywania nadużyć finansowych.  

Pod koniec 2010 r. firma Euler Hermes opublikowała raport, z którego wynika, że 77% polskich firm cierpi na nadużycia ze strony pracowników. Najwięcej tych nadużyć ma miejsce w działach: finansowych, zakupów i sprzedaży. Jak się przed nimi zabezpieczyć?

Nie odniosę się do wyników tego raportu, bo z badań ACFE wynika, że rocznie od kilku do kilkunastu procent firm dotykanych jest nadużyciami. Biorąc pod uwagę bardziej istotne przypadki, mogę stwierdzić, że 77% może być pewną przesadą. Działy finansowe, sprzedaży i zakupów to rzeczywiście te obszary w firmie, które najczęściej zostają dotknięte nadużyciami, przy czym w każdym z tych działów mamy zupełnie inne schematy popełniania nadużyć. Przykładowo, dział finansowy to miejsce, gdzie nadużycia występują na dwóch płaszczyznach. Albo na poziomie pracowników działu finansowego – wówczas gdy pracownicy, zazwyczaj poprzez złą organizację pracy lub niewystarczający nadzór nad wykonywanymi działaniami, wykonują czynności sprowadzające się do wyprowadzenia gotówki z firmy. Bo z nadużyciem mamy do czynienia wtedy, gdy pracodawca poniesie szkodę. W dziale finansowym, oczywiście, można wynieść ryzę papieru, kilka ołówków bądź długopisów, ale tu chodzi o sytuację, w której osoby na różnym szczeblu – pracownik działu księgowości, główna księgowa, dyrektor finansowy – wyprowadzają gotówkę na zewnątrz firmy. Aby się zabezpieczyć, należy odpowiednio rozdzielić obowiązki. Jest to o tyle istotne, że firmy często postrzegają księgowość i finanse jako dział backoffice, jako bardziej centrum kosztowe niż przychodowe. Mieliśmy ostatnio przykład firmy, w której, w wyniku restrukturyzacji, dział księgowy zmniejszył się z 18 osób do 8. I tych 8 osób zaczęło pełnić po kilka funkcji jednocześnie, co ułatwiło im popełnienie nadużyć – jedna z księgowych miała możliwość zakładania i modyfikowania danych kontrahentów w systemie, generowała z tego samego systemu listy przelewów do wykonania, wykonywała te przelewy, a następnie dawała wyciągi i księgowała. I właśnie skupienie w jej ręku wszystkich czynności spowodowało, że mogła manipulować kontami, na które były przekazywane przelewy, a następnie przeksięgowywać przelewy, które po wykonaniu księgowała na kontach dostawców, czyli tak naprawdę przeskakiwała z konta na konto, odmładzając stan na kontach dostawcy.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.