Rozmowa z Urszulą Ostrowską - pytamy dyrektora finansowego Aryston Thermo Group, czy CFO trzeba się urodzić, jakie są największe różnice w stylu zarządzania kobiet i mężczyzn, oraz czy CFO powinien być uległy wobec zarządu.

Czy w obecnej koniunkturze gospodarczej trudno utrzymać na rynku płynność finansową?

W mojej karierze dyrektora finansowego niejednokrotnie miałam okazję przekonać się, że sprzedaż de facto ma miejsce dopiero wtedy, kiedy na konto spółki wpłyną środki od klienta. Zatem kluczem do utrzymania stabilnej płynności finansowej w każdej koniunkturze gospodarczej jest dobra współpraca dwóch kluczowych funkcji: stabilnej sprzedaży i windykacji opartej o wypracowane i sprawdzone w danej branży metody działań. Dla płynnego współgrania tych funkcji bardzo ważny jest stały kontakt i komunikacja z największymi klientami, co pozwala w porę dostrzec oznaki ewentualnego pogorszenia ich sytuacji finansowej. Wczesne reagowanie często pomaga odzyskać całość zadłużenia, nawet jeśli klient ogłosi bankructwo. Podkreślam tu konieczność szybkiego i wczesnego działania, bo według statystyk sprawy w sądach gospodarczych w Polsce toczą się średnio aż tysiąc dni, ale przy sprawnym postępowaniu uzyskanie sądowego nakazu zapłaty i dokonanie np. przymusowego wpisu do hipoteki może udać się w kilka tygodni. Na szczęście sąd to ostateczność, która w dobrze funkcjonującej firmie zdarza się nader rzadko. W naszym kraju nie mieliśmy jeszcze do czynienia z falą spektakularnych bankructw, a przedsiębiorstwa działające na polskim rynku mają o wiele mniej powodów do zmartwień niż reszta Europy. Rozmawiam z kolegami z Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Francji i wiem, że wielu z nich chętnie zamieniłoby się ze mną, aby być teraz w Polsce. Wystarczy spojrzeć, jak zmieniała się wartość naszej waluty w ostatnim roku – najwyraźniej złoty cieszy się dużym zaufaniem wśród inwestorów, a importerzy, tacy jak Ariston oraz spółki działające lokalnie na rynku polskim mają się dobrze.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak nie dać się zwariować?

Jak nie dać się zwariować?

Trudno oprzeć się wrażeniu, że współcześnie praca i zawód to centralna część naszej tożsamości i nie ma w niej miejsca na pokazywanie emocji. O tym, jak bardzo szkodliwy dla naszej psychiki jest taki pogląd i jak niszczące działanie ma w naszym życiu stres, rozmawiamy z Tomaszem Kalko.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 74/2021

Sprzedaż i kupno biznesu nie tylko w czasach kryzysu

Zapewne znaczna część przedsiębiorców wcale nie zamierza sprzedawać swojej firmy. Jednak mówi się, że firmę należy prowadzić tak, jakby chciało się ją sprzedać. Powody zbycia przedsiębiorstwa mogą być różne, ale każdemu będzie towarzyszyła myśl, by uzyskać za nie jak najlepszą cenę. O tym, jak przygotować się do sprzedaży firmy, rozmawiamy z dr. Dariuszem Stronką i radcą prawnym Bartoszem Siekaczem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.