Aktualizacja wartości należności za pomocą odpisów stosowana jest w sytuacji, gdy ich wartość bilansowa musi zostać obniżona względem wartości nominalnej.

Odpisy aktualizujące w księgach rachunkowych

Tworzenie odpisów aktualizujących wartość należności umożliwia rzetelne przedstawienie wartości aktywów w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym. Zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości trwała utrata wartości następuje, gdy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dane aktywo nie przyniesie w przyszłości oczekiwanych korzyści ekonomicznych. W takiej sytuacji zasadne staje się utworzenie odpisu aktualizującego, który dostosuje wartość należności ujętą w księgach rachunkowych do jej realnej wartości, czyli tej, którą można wiarygodnie oczekiwać do odzyskania. Mówiąc inaczej, odpisy aktualizujące są stosowane wobec należności zagrożonych brakiem spłaty.

Podstawowym celem tworzenia odpisów aktualizujących jest urealnienie wartości należności do poziomu najbardziej prawdopodobnego do odzyskania. Obowiązek ten wynika z zasady ostrożnej wyceny, która obowiązuje zgodnie z przepisami polskiego prawa bilansowego. W myśl tej zasady jeśli wartość możliwa do odzyskania z tytułu należności jest niższa niż ich wartość wykazana w księgach na dzień bilansowy, to należności te trzeba odpowiednio skorygować.

Utrata wartości należności – kiedy konieczne jest utworzenie odpisu na należności?

Co do zasady w momencie powstania należności w księgach rachunkowych ujmuje się ją w wartości nominalnej, która obejmuje wartość przychodu ze sprzedaży wraz z należnym podatkiem VAT. Natomiast na dzień bilansowy należności powinny być wycenione w kwocie wymagającej zapłaty, z uwzględnieniem zasady ostrożności, zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości.

Stosowanie zasady ostrożności przy wycenie należności wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, który wskazuje na obowiązek prezentowania należności w bilansie według ich rzeczywistej wartości. Oznacza to konieczność uwzględnienia ewentualnych obniżeń wartości należności spowodowanych częściowym lub całkowitym brakiem zapłaty, a więc także uwzględnienie ryzyka utraty przewidywanych korzyści ekonomicznych.

W myśl ustawy o rachunkowości trwała utrata wartości ma miejsce w sytuacji, gdy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dany składnik aktywów posiadany przez jednostkę nie wygeneruje w przyszłości istotnej części lub całości oczekiwanych korzyści ekonomicznych. W takiej sytuacji zachodzi potrzeba dokonania odpisu aktualizującego w księgach rachunkowych, którego celem jest dostosowanie wartości należności do ich realnej wartości, czyli do kwoty możliwej do odzyskania.

W celu ustalenia, czy istnieje potrzeba dokonania odpisu aktualizującego oraz określenia jego wysokości, jednostka powinna przeanalizować wszystkie dostępne dane na temat dłużnika. W szczególności należy ocenić jego zdolność do regulowania zobowiązań, sprawdzić wcześniejsze przypadki opóźnień w płatnościach oraz przeanalizować dotychczasową współpracę z kontrahentem.

W oparciu o zebrane dane kierownik jednostki ma obowiązek ocenić, jak duże jest prawdopodobieństwo odzyskania należności, a następnie zdecydować, czy dla tej należności należy utworzyć odpis aktualizujący.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 05/2025

Zobacz również

Kasowy PIT

Kasowy PIT

Przedsiębiorcy będący podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych po spełnieniu określonych warunków mogą od 1.01.2025 r. wpłacać podatek od generowanych dochodów z tytułu sprzedaży towarów i usług do urzędu skarbowego po otrzymaniu zapłaty od swoich kontrahentów. Tego typu preferencję podatkową umożliwiają przepisy w zakresie kasowego rozliczania przychodów (tzw. kasowy PIT). Stanowi ona odstępstwo od ogólnej zasady, według której za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek VAT. Za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się co do zasady dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności (art. 14 ust. 1 i 1c ustawy o PIT).

Czytaj więcej

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT?

Zasady ustalania ogólnego momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT są stosunkowo proste. Problem pojawia się jednak z uwagi na liczne wyjątki od tej reguły, czyli tzw. szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. Prawidłowe ich rozpoznanie i zastosowanie pozwala uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.