Krajowy System e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny, który umożliwia wystawianie i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną (faktur ustrukturyzowanych). Będzie on obowiązkowy dla podmiotów dużych (czyli dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczy w 2025 r. 200 mln zł) od 1 lutego 2026, natomiast od 1 kwietnia 2026 r. dla wszystkich podmiotów. Podczas gdy przedsiębiorstwa przygotowują się do e-fakturowania w KSeF, na szczeblu unijnym ustalane są zasady dotyczące pakietu ViDA (VAT in the Digital Age). ViDA to unijny pakiet opracowany przez Komisję Europejską. Jego głównym celem jest zapewnienie efektywnego i sprawiedliwego poboru podatku VAT od firm oferujących towary lub usługi online klientom w Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się ich siedziba.

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a unijny pakiet ViDA

Założenia pakietu ViDA iKSeF mogą wydawać się podobne, jednak różnią się one zarówno zakresem, jak i rozwiązaniami technicznymi.

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Od 1 stycznia 2022 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur dobrowolnie. Docelowo wystawianie faktur VAT za pośrednictwem KSeF będzie jedyną dopuszczalną formą fakturowania.

KSeF będzie obowiązkowy:

  • od 1 lutego 2026 r. – dla podmiotów dużych (którzy w poprzednim roku przekroczyli 200 mln zł obrotów),
  • od 1 kwietnia 2026 r. – dla wszystkich podmiotów.

KSeF gwarantuje autentyczność pochodzenia każdej faktury ustrukturyzowanej, integralność jej treści i czytelność. Krajowy System e-Faktur wymaga elektronicznego fakturowania w przypadku wszystkich transakcji, które do tej pory fakturowano. Wystawianie faktur elektronicznych nie będzie uzależnione od akceptacji odbiorcy – odbiorca otrzyma fakturę ustrukturyzowaną bez względu na to, czy wyrazi zgodę na taką formę fakturowania. System obejmuje ponadto archiwizację faktur KseF, które są w nim przechowywane przez 10 lat od momentu wystawienia.

Krajowy System e-Faktur służy m.in. do:

  • nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF,
  • powiadamiania podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub o ich odebraniu,
  • uwierzytelnienia i weryfikacji uprawnień do korzystania z KSeF,
  • wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych – każda faktura elektroniczna, która wystawiana jest w Aplikacji Podatnika, a następnie przesyłana do KSeF, wchodzi do obiegu prawnego w postaci ustrukturyzowanego pliku XML. Przesłane dokumenty otrzymują automatycznie nadany numer KSeF, który jest numerem identyfikacyjnym je w systemie. Numer KseF nie jest tożsamy z numerem faktur, podatnik może oznaczać dokumenty w dowolny sposób, poprzez nadawanie im numerów kolejnych,
  • oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym nadanym w KSeF,
  • przydzielania identyfikatora zbiorczego dla co najmniej dwóch faktur ustrukturyzowanych wystawionych przez podatnika dla jednego odbiorcy,
  • weryfikacji danych z faktur ustrukturyzowanych używanych poza KSeF,
  • analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych.

Resort finansów opublikował 11 kwietnia 2025 r. nową wersję projektu ustawy wprowadzającej zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur, który wejdzie w życie zgodnie z zapowiedziami etapowo. Projekt zawiera zmiany korzystne dla podatników:

  • faktury VAT RR dokumentujące nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem wystawiania w KSeF. Możliwość wystawienia tych dokumentów będzie dostępna od 1 kwietnia 2026 r., a nie jak wcześniej planowano od 1 lutego 2026 r.,
  • do końca przyszłego roku będzie utrzymana możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących,
  • nie będzie kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem KSeF,

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 06/2025

Zobacz również

Darowizna w księgach rachunkowych

Darowizna w księgach rachunkowych

Zasadniczym celem udzielania darowizn jest wsparcie osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej lub organizacji o charakterze społecznym. Darowizna może obejmować m.in. gotówkę, produkty, surowce, a także składniki majątku trwałego. Może ona również przyjąć formę nieodpłatnego wykonania usług na rzecz podmiotu trzeciego. Przepisy podatkowe korzystnie odnoszą się do takich działań, umożliwiając darczyńcy obniżenie podstawy opodatkowania poprzez zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu. Co więcej, działania tego rodzaju sprzyjają budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i wzmacniają zaufanie partnerów biznesowych. Trzeba jednak pamiętać, że kluczowym elementem darowizny pozostaje jej nieodpłatny charakter. Ujęcie rachunkowe darowizny dokładnie reguluje art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości, w którym ustawodawca określił rodzaj kosztu darczyńcy lub też przychodu obdarowywanego w przypadku przekazania darowizny. Nieodpłatne przekazanie aktywów, którymi mogą być zarówno środki trwałe, jak i środki pieniężne czy też towary lub materiały, ewidencjonujemy w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty lub przychody operacyjne, czyli koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki.

Czytaj więcej

Odpowiedzialność biur rachunkowych w Polsce: wyzwania, obowiązki i ramy prawne

Odpowiedzialność biur rachunkowych w Polsce: wyzwania, obowiązki i ramy prawne

Biura rachunkowe odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu finansami firm, zapewniając obsługę w zakresie księgowości, podatków oraz innych usług związanych z finansami przedsiębiorstw. W związku z tym odpowiedzialność biur rachunkowych jest niezwykle istotnym zagadnieniem, zarówno w kontekście prawnym, jak i etycznym. Odpowiedzialność ta ma szeroki charakter i obejmuje zarówno działania związane z błędami w rozliczeniach podatkowych, jak i z nieprzestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. W artykule zostanie omówiony zakres odpowiedzialności biur rachunkowych, podstawy prawne, jakie regulują te kwestie, oraz wyzwania, które stoją przed biurami rachunkowymi.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.