Pomoc publiczna w UE jest adresowana przede wszystkim do sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw). Pomoc w znacznie mniejszym stopniu dotyczyła podmiotów dużych, czyli zatrudniających więcej niż 250 pracowników. W nowej perspektywie większą pomocą zostały objęte podmioty niekwalifikujące się jako MSP, jednak zaliczane do Small mid-caps i mid-caps.

Definicje przedsiębiorstw Small mid-caps i mid-caps w perspektywie finansowej UE 2021–2027

W poprzedniej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich 2014–2020 zastosowanie miała definicja MŚP. Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są motorem gospodarki europejskiej1. W obecnej perspektywie 2021–2027 oprócz definicji małych i średnich pojawiła się definicja Small mid-caps i mid-caps. Definicję określa załącznik nr I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, zmienione przez Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 r.

W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo należy do sektora MŚP, trzeba ustalić zatrudnienie, roczny obrót i sumę bilansową, a także stwierdzić, czy przedsiębiorstwo działa samodzielnie, czy w grupie przedsiębiorstw.

I etap – ustalenie spełnienia warunku zatrudnienie oraz warunku finansowego (roczny obrót i suma bilansowa)

II etap – weryfikacja, czy przedsiębiorstwo działa samodzielnie, czy w grupie przedsiębiorstw

Definicja uwzględnia również, czy przedsiębiorstwo jest samodzielne, czy jest partnerskie bądź powiązane.

 
 
Pomimo spełnienia progów kwalifikujących do uznania za przedsiębiorstwa partnerskie można jednak przedsiębiorstwo uznać za samodzielne, nawet jeśli niżej wymienieni inwestorzy osiągnęli lub przekroczyli pułap 25%, pod warunkiem że nie są oni podmiotami powiązanymi, indywidualnie ani wspólnie, z danym przedsiębiorstwem:
  1. publiczne korporacje inwestycyjne, spółki venture capital, osoby fizyczne lub grupy osób fizycznych prowadzące regularną działalność inwestycyjną w oparciu o venture capital, które inwestują w firmy nienotowane na giełdzie (tzw. anioły biznesu), pod warunkiem że całkowita kwota inwestycji tych aniołów biznesu w jedno przedsiębiorstwo wynosi mniej niż 1 250 000 EUR;
  2. uczelnie wyższe lub ośrodki badawcze nienastawione na zysk;
  3. inwestorzy instytucjonalni, w tym fundusze rozwoju regionalnego;
  4. niezależne władze lokalne z rocznym budżetem poniżej 10 mln EUR oraz liczbą mieszkańców poniżej 5000.

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

ChatGPT a konieczność zapłaty podatku u źródła

ChatGPT a konieczność zapłaty podatku u źródła

W dobie rosnącej popularności sztucznej inteligencji i narzędzi takich jak ChatGPT wiele firm i osób fizycznych korzysta z tych rozwiązań w celach biznesowych, edukacyjnych czy twórczych. Jednak wprowadzenie do obiegu takich usług wiąże się nie tylko z aspektami technologicznymi, ale także z obowiązkami podatkowymi. Jednym z nich może być podatek u źródła (ang. withholding tax).

Czytaj więcej

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Potrzeba przedstawienia sytuacji finansowej firmy w odpowiednim świetle może być powodem stosowania drobnych lub większych zabiegów mających na celu osiągnięcie oczekiwanego stanu. W takich przypadkach pomocne okazuje się stosowanie rachunkowości kreatywnej. Rachunkowość kreatywna jest pojęciem dość kontrowersyjnym. Bywa używane zamiennie z pojęciami „agresywna księgowość” czy „manipulacje księgowe”, może też kojarzyć się z wprowadzaniem odbiorcy sprawozdania w błąd lub nawet oszustwem finansowym, jednak nie zawsze stosowanie zabiegów rachunkowości kreatywnej będzie zjawiskiem negatywnym. W łagodnym wydaniu może w jeszcze bardziej rzetelny i precyzyjny sposób ukazać rzeczywistą kondycję przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.