Kryzys twórczy

Tekst otwarty nr 66/2019

Nie ukrywam, że bieżące wydanie f+c długo musiało czekać na tekst otwierający. Wynikało to z faktu, że piszący te słowa zwlekał z decyzją, w jakim kierunku powinna podążyć myśl przewodnia wstępniaka. A że w głowie gonitwa myśli, a dodatkowo czas wyjątkowy, to nic dziwnego, że tekst rodzi się w bólach i w asyście pohukiwań sekretarzy redakcji, redaktorów, grafików i korektorów (drukarze jeszcze nie dzwonią). Już czas!

Proszę się jednak postawić w mojej sytuacji. Nowe wydanie magazynu ważna rzecz, ale co powiedzieć o nadchodzących dramatycznie rozdartych wyborach, których muszą dokonywać za kilka dni wszyscy Polacy? Piszę te słowa przed wyborami 13 października, wydrukowane i czytane będą już po ogłoszeniu ich wyników. Myślałem, żeby przygotować dwa teksty na dwa różne scenariusze powyborcze. Ale obawiam się, że niewiele by to pomogło, ponieważ możliwych scenariuszy jest dużo więcej.

O czym zatem napisać, skoro w człowieku dusza gra na ekonomiczno-polityczną nutę i na dalszy plan schodzą sprawy mniejszej wagi? Jakie słowa mają teraz znaczenie, skoro istnieje możliwość, że już za kilka dni trzeba będzie układać się z rzeczywistością „po nowemu”? Przyjdzie przypominać sobie felietony Stefana Kisielewskiego, wzmóc wysiłki i poprawić kreatywność, aby sprostać wyzwaniom tworzonym przez coraz bardziej scentralizowaną, zetatyzowaną, coraz mniej rynkową i coraz bardziej roszczeniową rzeczywistością gospodarczą, w której imieniu przemawiają politycy nierozumiejący (a może po prostu nierozumni, bo chyba nie cyniczni).

Można byłoby ulec pokusie, pójść na łatwiznę i rozpocząć utyskiwania na te niezwykłe, genetycznie uwarunkowane skłonności ludzi (narodu?) do pakowania się w kłopoty. Cytować lub parafrazować (kupić?) „nową przypowieść” Jana Kochanowskiego, którego dwuwiersz na zakończenie Pieśni 5 niewiele ma wspólnego z tym, co chcielibyśmy o nas samych pomyśleć po lekturze Trylogii Henryka Sienkiewicza. Ale utyskiwań naokoło jest tak dużo, że nie warto wpisywać się w ich chór.

Dlatego właśnie, zupełnie apolitycznie i beznamiętnie, nudno i konwencjonalnie, standardowo i bez fajerwerków, zapraszam Państwa do lektury bieżącego wydania f+c, którego tematem przewodnim – z ręką na sercu zapewniam, że całkowicie przypadkowo – jest zarządzanie ryzykiem. Bo umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych przyda się nam wszystkim.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 67/2020

"Kurs wiedzy o winie" w ofercie dla firm

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad 3 miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

Zabawa guzikami

Niedawno w windzie byłem mimowolnym świadkiem zupełnie zwyczajnej, rodzinnej sytuacji. Ojciec z kilkulatkiem wybierali się gdzieś wspólnie, więc potencjalnie dość sielski był to obrazek, szczególnie że ojcowie często (choć nie zawsze) w tej kwestii zawodzą, bo jak mówi potoczna prawda „zarobieni są”. Czar jednak prysł, gdyż rodzinna interakcja, którą – podkreślam – mimowolnie obserwowałem, przypominała bardziej wojskową musztrę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.