Z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika jego pracodawca otrzymuje z powrotem przeciętnie 1,56 zł – wynika z raportu na temat efektywności zarządzania kapitałem ludzkim w polskich firmach. Chociaż jest to jeden z najwyższych wyników w Europie (wyprzedza nas tylko Rosja), to jednak współczynnik ten systematycznie spada, niezależnie od koniunktury gospodarczej. W ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszył się o 1/3.

Firma PwC opublikowała wyniki corocznego raportu „Saratoga HC Benchmarking”, z którego wynika m.in., że nadal w Polsce przychody firm generowane przez pracowników przewyższają koszty pracownicze (wynagrodzenia, szkolenia itp.) ponoszone przez pracodawców. Każda złotówka zainwestowana w personel przekłada się na 1,56 zł przychodu uzyskiwanego przez firmę. Jest to prawie najwyższy wynik w naszym regionie (wyprzedza nas tylko Rosja, gdzie współczynnik wyniósł 1,82), znacznie przewyższający średnią dla całej Europy (1,17), a nawet USA (1,43).
Artur Kaźmierczak, dyrektor zespołu ds. konsultingu HR w PwC, powiedział:
„Współczynnik zwrotu inwestycji w kapitał ludzki na poziomie 1,56 to dobra wiadomość dla pracodawców. Oznacza on, że ponoszone przez nich koszty wynagrodzeń pracowników w wymierny sposób przekładają się na przychody firm, co było szczególnie ważne w okresie spowolnienia gospodarczego. Optymizm studzi jednak fakt, że ten wskaźnik sukcesywnie maleje – w 2007 roku wynosił aż 2,39.”

Pozostałe wybrane wnioski z raportu PwC „Saratoga HC Benchmarking”:

„„Mniej kobiet managerów – w trakcie spowolnienia gospodarczego w polskich firmach spadł odsetek kobiet w kadrze zarządzającej (z 26,3% do 23%), podczas gdy ogólny udział liczby kobiet w relacji do mężczyzn wzrósł. Dokładnie odwrotną tendencję obserwujemy w USA, gdzie odsetek kobiet w kadrze zarządzającej wzrósł z 27,4% do 32%, podczas gdy ogólny udział liczby kobiet w przedsiębiorstwach spadł.

„„Wynagrodzenia w kryzysie – polskie przedsiębiorstwa na spowolnienie gospodarcze zareagowały zamrożeniem wynagrodzeń. Przeciętny roczny koszt wynagrodzenia (płace zasadnicze, premie, bonusy, koszt świadczeń pozapłacowych, narzuty ZUS) wyniósł w Polsce w 2009 r. ok. 80 tys. zł. W Europie Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych przeciętne wynagrodzenia konsekwentnie rosły od 2007 r. Także w zakresie premii niewiele się zmieniło z uwagi na kryzys. Przeciętny udział bonusów w płacy całkowitej w Polsce jest stały i oscyluje wokół 14%.

„„Wierny pracownik – odsetek rezygnacji z inicjatywy pracowników w polskich przedsiębiorstwach konsekwentnie spada od 2007 r. (9,3%) i obecnie osiągnął 5,8%. Oznacza to, że zaledwie co dwudziesty pracownik odszedł z pracy z własnej inicjatywy. Po raz pierwszy od trzech lat odsetek zwolnień z decyzji pracodawcy przewyższył wskaźnik rezygnacji, osiągając wartość 7,1%, co oznacza, że spośród wszystkich osób, które rozstały się ze swoim miejscem pracy w 2009 r., większość została zwolniona.

„„Chorowity personel – spowolnienie gospodarcze doprowadziło do zwiększenia poziomu absencji chorobowej zarówno w Polsce, jak i w Europie. W polskich przedsiębiorstwach absencja wzrosła z już i tak wysokiego poziomu 5,0% w 2007 r. do 5,5% w roku 2009. Koszt absencji na 1 etat wzrósł z 6533 zł w 2007 r. do 7399 zł w 2008 r. i 8143 zł w 2009 r.

Paweł Dziechciarz, manager w zespole ds. konsultingu HR w PwC powiedział: „Poziom absencji odzwierciedla w dużej mierze stopień zaangażowania i identyfikacji z firmą – im niższy poziom zaangażowania, tym wyższa absencja, a co za tym idzie – także rotacja. Spowolnienie gospodarcze doprowadziło do interesującej sytuacji. Pracownicy częściej korzystali ze zwolnień lekarskich, jednak poziom rotacji – wskaźnik ilustrujący poziom niezadowolenia i frustracji – spadł”.

Badanie PwC dotyczyło kwestii pracowniczych w polskich firmach reprezentujących różne branże: od bankowości, poprzez sektor produkcyjny aż do telekomunikacji i FMCG. Próba badawcza objęła 52 firmy różnej wielkości (zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i podmioty z sektora MSP). Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2010 roku i obejmowało dane za cały 2009 rok.

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.