System zarządzania ryzykiem to nie tylko narzędzia informatyczne czy mechanizmy kontrolne – to przede wszystkim sposób myślenia o ryzyku, otwarte mówienie o zagrożeniach i ich rozważanie przy codziennym podejmowaniu decyzji – stwierdzili uczestnicy dzisiejszej debaty nt. zarządzania ryzykiem zorganizowanej przez PricewaterhouseCoopers (PwC) podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

W dyskusji – moderowanej przez Dariusza Cypcera, Dyrektora w Dziale Doradztwa Biznesowego PwC – wzięli udział: Marcin Herra, Prezes Zarządu PL.2012, Wiesław Thor, p.o. Prezesa BRE Bank, Krzysztof Dresler, wiceprezes PKO BP, Jacek Adamski, Dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan oraz Carl Leeman, Prezes stowarzyszenia IFRIMA (International Federation of Risk and Insurance Management Associations).

Zdaniem uczestników debaty, odpowiedzialność za ryzyko ponoszą osoby podejmujące strategiczne i operacyjne decyzje biznesowe. Funkcja zarządzania ryzykiem to funkcja wsparcia, jednak powinna mieć w organizacji wystarczająco silną pozycję, aby skutecznie wpływać na decydentów i blokować te posunięcia, które przekraczają akceptowalny poziom ryzyka. Konsekwencja najwyższych władz organizacji w promowaniu zarządzania ryzykiem poprzez dawanie dobrego przykładu jest nie do przecenienia, by te działania były konsekwentnie wdrażane w całej organizacji.

Zmiana podejścia do ryzyka stosowanego we własnych organizacjach znalazła się od początku roku na liście priorytetów zdecydowanej większości (84%) z 1198 prezesów ankietowanych przez PwC. Prawie 90% respondentów na całym świecie wskazało na potrzebę wdrożenia zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem, co w praktyce wymaga włączenia elementów tego procesu do codziennych decyzji biznesowych. Wyniki badania wskazują, że 87% zarządzających największymi firmami widzi konieczność ponownego przeprowadzenia oceny tolerancji na ryzyka we własnych organizacjach, a 89% zrewidowania bądź określenia na nowo zasobów potrzebnych do zbierania i analizowania informacji związanych z ryzykiem w otoczeniu pokryzysowym.

Jak wskazało 71% ankietowanych prezesów, ryzyko strategiczne zostało po kryzysie uznane za czynnik numer jeden wśród obszarów, które wymagają większej uwagi zarządów przedsiębiorstw. Okazało się ono ważniejsze od zarządzania finansami, na które wskazało dla porównania 66% ankietowanych, oraz od uzyskiwania poparcia dla realizacji strategii (istotne dla 61% respondentów).

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.