System zarządzania ryzykiem to nie tylko narzędzia informatyczne czy mechanizmy kontrolne – to przede wszystkim sposób myślenia o ryzyku, otwarte mówienie o zagrożeniach i ich rozważanie przy codziennym podejmowaniu decyzji – stwierdzili uczestnicy dzisiejszej debaty nt. zarządzania ryzykiem zorganizowanej przez PricewaterhouseCoopers (PwC) podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

W dyskusji – moderowanej przez Dariusza Cypcera, Dyrektora w Dziale Doradztwa Biznesowego PwC – wzięli udział: Marcin Herra, Prezes Zarządu PL.2012, Wiesław Thor, p.o. Prezesa BRE Bank, Krzysztof Dresler, wiceprezes PKO BP, Jacek Adamski, Dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan oraz Carl Leeman, Prezes stowarzyszenia IFRIMA (International Federation of Risk and Insurance Management Associations).

Zdaniem uczestników debaty, odpowiedzialność za ryzyko ponoszą osoby podejmujące strategiczne i operacyjne decyzje biznesowe. Funkcja zarządzania ryzykiem to funkcja wsparcia, jednak powinna mieć w organizacji wystarczająco silną pozycję, aby skutecznie wpływać na decydentów i blokować te posunięcia, które przekraczają akceptowalny poziom ryzyka. Konsekwencja najwyższych władz organizacji w promowaniu zarządzania ryzykiem poprzez dawanie dobrego przykładu jest nie do przecenienia, by te działania były konsekwentnie wdrażane w całej organizacji.

Zmiana podejścia do ryzyka stosowanego we własnych organizacjach znalazła się od początku roku na liście priorytetów zdecydowanej większości (84%) z 1198 prezesów ankietowanych przez PwC. Prawie 90% respondentów na całym świecie wskazało na potrzebę wdrożenia zintegrowanego podejścia do zarządzania ryzykiem, co w praktyce wymaga włączenia elementów tego procesu do codziennych decyzji biznesowych. Wyniki badania wskazują, że 87% zarządzających największymi firmami widzi konieczność ponownego przeprowadzenia oceny tolerancji na ryzyka we własnych organizacjach, a 89% zrewidowania bądź określenia na nowo zasobów potrzebnych do zbierania i analizowania informacji związanych z ryzykiem w otoczeniu pokryzysowym.

Jak wskazało 71% ankietowanych prezesów, ryzyko strategiczne zostało po kryzysie uznane za czynnik numer jeden wśród obszarów, które wymagają większej uwagi zarządów przedsiębiorstw. Okazało się ono ważniejsze od zarządzania finansami, na które wskazało dla porównania 66% ankietowanych, oraz od uzyskiwania poparcia dla realizacji strategii (istotne dla 61% respondentów).

Źródło: PwC

Zobacz również

Podatek VAT w handlu e‑commerce zmieniony o 180 stopni ‑ Uproszczenia nie takie proste

Wszystko, co od wielu lat wypracowano w procedurach handlu na odległość, od 1 lipca 2021 roku ulega diametralnej modyfikacji. Zmiany nie obejmują wyłącznie handlu wysyłkowego odbywającego się pomiędzy krajami Unii Europejskiej, lecz dotykają również ustalenia nowych metod rozliczeń szeregu usług oraz importu towarów spoza Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

W sprawach zarządzania pieniędzmi coraz bardziej ufamy sztucznej inteligencji

Jeśli chodzi o pieniądze, to na papierze wszystko wydaje się proste. Czarne i białe, jak w bilansie firmy lub na prywatnym koncie bankowym. Rzeczywistość jest jednak bardziej skomplikowana.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.