Księgowa odmówiła podpisania sprawozdania finansowego w spółce z o.o., złożyła oświadczenie uzasadniające odmowę podpisania sprawozdania. Oświadczenie podpisała własnoręcznym podpisem. Urząd skarbowy podważył podpisanie tego oświadczenia, uzasadniając, że takie oświadczenie powinno być podpisane elektronicznie. Czy urząd skarbowy ma słuszność w tej sprawie?
Na stronie MF w pytaniach i odpowiedziach znajduje się wyjaśnienie, które co prawda nie w sposób bezpośredni odnosi się do odmowy podpisania sprawozdania finansowego, ale do odmowy złożenia oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie. Obie jednak odmowy są regulowane tym samym przepisem tj. art. 52 ust. 2e ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). W wyjaśnieniu MF wskazuje się, że:
„Jeżeli osoba wchodząca w skład kierownika jednostki korzysta z możliwości złożenia oświadczenia w wersji papierowej, należy je zeskanować, aby mogło ono zostać dołączone do elektronicznego sprawozdania finansowego. Odpowiedzialny za to jest członek zarządu, który podpisał sprawozdanie finansowe (art. 52 ust. 2 e); na tym etapie nie ma obowiązku autoryzacji kopii podpisem elektronicznym. Analogiczne rozwiązania obowiązują w odniesieniu do odmowy złożenia oświadczenia”.
„Na tym etapie nie ma obowiązku autoryzacji kopii podpisem elektronicznym”, przy czym oczywiście można zastanawiać się, co oznacza „na tym etapie”. W praktyce jednak papierowa odmowa (wraz z odręcznym podpisem) jest skanowana, a następnie zeskanowany plik jest opatrywany e-podpisem przez członka zarządu i dołączany do sprawozdania finansowego.
Czy oświadczenie składane przez osoby wchodzące w skład wieloosobowego zarządu, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, powinno mieć określoną formę? Czy jest dostępny wzór takiego oświadczenia?
W jednostkach kierowanych przez zarządy wieloosobowe istnieje możliwość podpisania sprawozdania finansowego przez co najmniej jednego członka zarządu. Pozostali członkowie, którzy nie podpisali sprawozdania finansowego, składają oświadczenie, że sprawozdanie to spełnia wymagania przewidziane w art. 52 ust. 2b uor.
Nie obowiązuje ustalony wzór oświadczenia. W treści oświadczenia natomiast koniecznie należy zamieścić stwierdzenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Należy także wskazać, do którego sprawozdania finansowego oświadczenie to się odnosi, w szczególności przez podanie daty i godziny podpisania tego sprawozdania przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (art. 52 ust. 2c).
Oświadczenie należy sporządzić w jednej z dwóch form: papierowej (podpisanej własnoręcznie) lub elektronicznej (podpisanej elektronicznie: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym).
Jeżeli osoba wchodząca w skład kierownika jednostki korzysta z możliwości złożenia oświadczenia w wersji papierowej, należy je zeskanować, aby mogło ono zostać dołączone do elektronicznego sprawozdania finansowego. Odpowiedzialny za to jest członek zarządu, który podpisał sprawozdanie finansowe (art. 52 ust. 2 e); na tym etapie nie ma obowiązku autoryzacji kopii podpisem elektronicznym.
Analogiczne rozwiązania obowiązują w odniesieniu do odmowy złożenia oświadczenia.
Źródło: https://www.gov.pl/web/finanse/czy-oswiadczenie-skladane-przez-osoby-wchodzace-w-sklad-wieloosobowego-zarzadu-ze-sprawozdanie-finansowe-spelnia-wymagania-przewidziane-w-ustawie-powinno-miec-okreslona-forme-czy-jest-dostepny-wzor-takiego-oswiadczenia
Źródło: Infor.pl
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratęŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 09/2025