Dobrymi szefami finansów mogą być zarówno kobiety, jak i mężczyźni, różni się natomiast ich styl zarządzania. W opinii środowiska biznesowego nie ma znaczenia, jakiej płci jest osoba odpowiedzialna za finanse firmy. Nie wpływa to na skuteczność jej działania, ale może mieć znaczenie dla możliwości awansu oraz profilu funkcji finansowej. Trendy w zarządzaniu finansami wskazują, że CFO powinien być Partnerem dla Biznesu, przede wszystkim jako strateg i katalizator zmian w firmie.

Świadome włączanie kobiet w zarządzanie firmą może mieć realny wpływ na wyniki i rozwój przedsiębiorstwa – to główne wnioski z ogólnopolskiego badania Deloitte pt.: „SheFO – finanse na obcasach”, przeprowadzonego wśród osób na kierowniczych stanowiskach.

Z analizy przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że styl zarządzania kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych różni się. Wśród cech dominujących w kobiecym sposobie zarządzania znajdują się elementy związane z motywowaniem zespołu, organizacją pracy oraz utrzymaniem wysokiego poziomu etyki biznesowej. Męskie podejście charakteryzuje nastawienie na wyniki finansowe, efektywne działanie w stresie oraz podejmowanie odważnych decyzji.

Większość stereotypów związanych z podziałem ról w biznesie jest, w opinii respondentów, nieaktualna. Za przeżytek uznano m.in. określenie „słaba płeć” oraz stwierdzenie, że zadaniem mężczyzny jest zarabiać na życie, a kobiety dbać o dom. Nadal jednak aktualne są zdania, że istnieją zawody, w których lepiej sprawdzają się mężczyźni i takie, w których lepiej radzą sobie kobiety. Dodatkowo z przeprowadzonego badania wynika, że lepiej pracuje się w mieszanych zespołach, ale nieznaczna większość (60% ankietowanych) wolałaby, aby ich przełożonym był mężczyzna. Respondenci pytani o to, ile powinien miesięcznie zarabiać szef pionu finansów, wskazywali najczęściej, niezależnie od płci, przedział od 20 do 30 tys. zł brutto. Dużo osób wskazało także wartości od 30 do 40 tys. zł brutto – co ciekawe, ten przedział wynagrodzenia wybierało już więcej panów niż pań. Kobiety z większą ostrożnością wypowiadają się na temat różnicy w wynagrodzeniach oraz awansach – mówi Marta Towpik, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte.

Zdaniem środowiska biznesowego w polskich firmach można pogodzić karierę zawodową z życiem rodzinnym, gdyż coraz popularniejsza jest możliwość elastycznego kształtowania czasu pracy. Jest to związane m.in. z uporządkowaną strukturą pracy w działach finansowych, która pozwala na takie podejście. Ponad połowa respondentów nie popiera jednak prawnego uregulowania parytetów w zarządach polskich spółek. 54% ankietowanych nie widzi sensu w sztucznym regulowaniu udziału kobiet, które wprowadziła np. Norwegia.

Zdaniem ekspertów Deloitte zmienia się kierunek, w jakim powinna rozwijać się funkcja dyrektora finansowego. Rzeczywistość spowodowała, że bardzo ważny stał się udział w kreowaniu nowych kierunków strategicznych firmy oraz w procesach decyzyjnych, wpierających rozwój biznesu. Dlatego CFO powinien być lepszym, niż obecnie, Partnerem dla Biznesu jako strateg i katalizator zmian w firmie. Różnice w stylu kierowania mogą mieć wpływ na możliwość awansu z CFO na CEO, w przypadku kobiet i mężczyzn. Cechy, jakie powinien rozwijać dyrektor finansowy, aby przygotować się do roli prezesa w firmie, to przede wszystkim umiejętności przywódcze, strategiczne planowanie, łatwość podejmowania odważnych decyzji oraz skuteczność w negocjacjach. Umiejętności te zostały ocenione przez uczestników badania zdecydowanie niżej w profilu kobiecym niż w profilu męskim. Może też z tego powodu 73% respondentów potwierdza, że mężczyznom zdecydowanie łatwiej awansować na prezesa. Z drugiej strony, wyniki badania nie potwierdzają istotnych różnic w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn na stanowisku CFO – podkreśla Krzysztof Pniewski, Parter w Dziale Konsultingu Deloitte.

Badanie przeprowadzono w lutym 2011 r. na próbie 337 respondentów zajmujących kierownicze stanowiska, głównie w działach finansowych. Patronat nad badaniem objął PKPP Lewiatan.

Źródło: Deloitte

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.