Największy popyt na rynku centrów usług wspólnych (Shared Service center – SSc) oraz obsługi outsourcingowej dla biznesu (Business Process Outsourcing – BPO) w perspektywie najbliższych 3 lat będzie występował w obszarach usług prawnych (prawie 50% respondentów), usług inżynieryjnych (43%) oraz usług rozwoju i utrzymania aplikacji (38%) – wynika z badania irmy doradczej Pwc (dawniej Pricewaterhousecoopers) „The ever – changing global service – provider industry”. Zaraz za nimi znajdują się usługi analityczne i bazujące na wiedzy (32%), usługi zarządzania łańcuchem dostaw oraz infrastrukturą (32%), a także usługi zarządzania kapitałem ludzkim (31%).

Rośnie zapotrzebowanie na usługi i innowacyjność w outsourcingu

Europa Środkowo-wschodnia zajmuje obecnie pierwsze miejsce pod względem liczby centrów usług rozwoju i utrzymania aplikacji oraz trzecie pod względem usług iT (po Ameryce Północnej i europie Zachodniej). Nasz region jest także głównym dostawcą usług inżynieryjnych oraz badawczo-rozwojowych (R&D). w Europie Zachodniej dominuje zaś iT, centra obsługi klienta oraz zakupy. Z kolei obie Ameryki to usługi iT i obsługa klienta, dodatkowo w Ameryce Południowej występują usługi rozwoju i utrzymania aplikacji, a na Północy centra oferują usługi finansowo-księgowe. w Polsce dominują centra usług finansowo-księgowych oraz z zakresu wsparcia iT.

„Wydaje się, że najbliższe lata przyniosą specjalizację poszczególnych ośrodków oraz całych regionów na świecie. europa Środkowo-wschodnia przestaje być postrzegana przez inwestorów jako miejsce do lokowania procesów nieskomplikowanych i powtarzalnych, co w połączeniu z obserwowanym trendem do wydzielania procesów innowacyjnych daje nam ogromną szansę” – podkreśla kinga kurpiel, menedżer w dziale SSc w Pwc.

W opinii 77% właścicieli centrów outsourcingowych tworzenie nowych/innowacyjnych usług w ramach SSc/BPO jest silnie powiązane z dostępem do pracowników o specjalistycznej wiedzy i umiejętnościach, 57% wskazuje wagę wyboru lokalizacji w odpowiedniej strefie czasowej – tak by pracownicy mogli być w stałym kontakcie z klientem w czasie rzeczywistym, a dla 52% podstawowym kryterium jest wrażliwość na potencjalne ryzyka (finansowe, operacyjne i reputacji, jak również dostępu do poufnych danych).

„Przedsiębiorstwa decydują się na wydzielenie poza organizację usług o coraz większym stopniu skomplikowania. Oznacza to, że dla inwestorów większej wagi nabiera jakość kapitału ludzkiego i dostępność specjalistów z określonych dziedzin, a także możliwość zaoferowania klientowi już nie tylko jednej konkretnie wydzielonej usługi, ale kompleksowej obsługi wybranych procesów przedsiębiorstwa” – tłumaczy Anna wójt, menedżer w dziale SSc w Pwc.

Niskie koszty pracy jako przewagę konkurencyjną przy wyborze lokalizacji wskazało w badaniu tylko 38% ankietowanych w porównaniu do 45% rok wcześniej. Za główne czynniki warunkujące obecnie sukces biznesowy centrów usług wspólnych lub BPO respondenci uznali: jakość kapitału ludzkiego (63%), wiedzę ekspercką (56% w porównaniu do 51% rok wcześniej) oraz równorzędnie możliwość zapewnienia wysokiej jakości obsługi klienta wraz z wiedzą na temat poszczególnych procesów biznesowych (46%).

„Z naszego doświadczenia wynika, że decyzja inwestora o otwarciu centrum usług wspólnych w europie Środkowo- wschodniej w 90% jest pochodną trzech głównych czynników: ludzkiego – mierzonego przede wszystkim znajomością języków obcych na lokalnym rynku pracy oraz aktywnością lokalnych uniwersytetów; ekonomicznego – w tym głównie dostępnością interesujących zachęt finansowych (rządowych lub europejskich) oraz geograficznego – bliskość geograficzną oraz kulturową” – mówi kinga kurpiel.

Na korzyść Europy Środkowo-wschodniej działa czynnik bliskości. „coraz częściej inwestorzy decydują się na poszukiwanie takich lokalizacji dla centrów usług wspólnych lub BPO, które zapewnią nie tylko taką samą lub zbliżoną strefę geograficzną, ale także szybkie połączenie lotnicze. Ten trend jest szczególnie widoczny w naszym regionie, gdzie procentuje bliskość geograficzna, zbliżone strefy czasowe i coraz lepiej rozwinięta infrastruktura transportowa” – wyjaśnia Anna wójt.

Zdaniem respondentów, usługami, w których bliskość geograficzna ma największe znaczenie ze względu na częste interakcje z klientami lub centralą przedsiębiorstwa są: rozwój i utrzymanie aplikacji (62%), obsługa klienta, usługi badawczo-rozwojowe (57%) oraz iT (50%), zaś najmniejsze – usługi finansowe. co ciekawe, najwięcej, bo ponad połowa centrów iT, znajduje się w odległości dziewięciu lub więcej stref czasowych od obsługiwanego klienta.

W zeszłym roku chińczycy przenieśli do europy już prawie 1 swoich centrów, w tym 9% do europy Środkowo- wschodniej. w przypadku indii – w 2010 r. w europie Środkowo-wschodniej ulokowanych było 18% centrów, a w europie Zachodniej 47%.

43% dostawców usług outsourcingowych na świecie planuje dalszy rozwój poprzez zwiększenie skali oferowanych usług, 1/3 poprzez poszerzenie dostępnej oferty, a 13% widzi szansę rozwoju w przejęciach centrów usług, szczególnie tych świadczących usługi marketingowe oraz obsługi klienta. Jako strategiczne centrum służące wejściu na nowy rynek 72% dostawców w europie Środkowo-wschodniej wskazuje centrum usług rozwoju i utrzymania aplikacji oraz centrum oferujące usługi finansowo-księgowe, na kolejnych miejscach plasują usługi iT (38%) oraz badawczo-rozwojowe (31%).

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.