Ostatni kryzys ekonomiczny z lat 2008-2009 sprawił, że Europa podupadła i straciła wiarę w siebie. Firmy oswoiły się już z nową rzeczywistością, określając ją mianem new normal. Na tle reszty kontynentu Polska wygląda jak prawdziwy raj inwestycyjny, za to Rosja i Ukraina to rynki dla tych, którzy nie boją się ryzyka – takie wnioski płyną z tegorocznej, siódmej już edycji CFO European Summit, organizowanej przez ACCA czołowej konferencji dla kadr zarządzających finansami w największych przedsiębiorstwach Polski i Europy.

Polska iskrą nadziei na tle pogrążonej w recesji Europy

Na konferencji, nad którą patronat medialny objął magazyn „Controlling”, sporo mówiono o stanie polskiej gospodarki. Pierwszą pozytywną opinię na jej temat wygłosił były wicepremier i minister finansów, Jacek Rostowski, podczas przemówienia otwierającego wydarzenie. Jak zaznaczył, w latach 2008-2013 większość krajów europejskich odnotowała spadek PKB. Najlepszym wynikiem mogła się pochwalić Polska, która drugą w kolejności gospodarkę, słowacką, zostawiła daleko w tyle. W wielu państwach pogłębił się również dług publiczny, ale tylko trzy odczuły ten fakt w stopniu mniejszym niż my. A to czyni z Polski bardzo atrakcyjny rynek dla potencjalnych inwestorów. Podobnego zdania był m.in. John Rendall, dyrektor zarządzający HSBC Bank Polska. – Z obliczeń ekonomistów HSBC wynika, że do 2050 roku polska gospodarka może prześcignąć belgijską, szwedzką i szwajcarską – podał podczas jednego z paneli dyskusyjnych.

Na zgliszczach kryzysu

Większość krajów Europy nie radzi sobie tak dobrze. – Recesja, z którą mamy do czynienia od 2009 roku, jest długotrwała i brutalna. Dotąd kosztowała nas pięć razy więcej niż druga wojna światowa – zaznaczył podczas swojego wystąpienia dr Daniel Thorniley, prezes DT-Global Business Consulting i uznany na całym świecie ekspert ds. rynków wschodzących. W ponad 27-letniej karierze wspierał w prowadzeniu międzynarodowych interesów ponad 250 zachodnich klientów. – Banki na całym świecie powinny wziąć odpowiedzialność za ten kryzys. Finansować odbudowę globalnych rynków przez kolejne pięć, dziesięć lat. Mamy narzędzia, aby je do tego zmusić – dodał.

Recesja wpływa nie tylko na bezduszne rynki, ale także – a może przede wszystkim – na mentalność zwykłych ludzi. – Europa straciła wiarę w siebie. W Chinach, które są rosnącą gospodarką, 87 proc. ludności wierzy, że kolejne pokolenie będzie żyło na lepszym poziomie, w lepszych warunkach. To przekonanie podziela tylko 7 proc. Europejczyków – podsumował Thorniley. Ten skrajnie różny sentyment dowodzi istnienia świata dwóch prędkości. Chińskie kłopoty są powiązane ze wzrostem, europejskie – raczej z upadkiem.

Europie nie pomaga też konflikt z Rosją. Mimo sporego ryzyka, zachodnie przedsiębiorstwa nie wycofują się jednak masowo z rosyjskich inwestycji. Wolą poczekać. – Sytuacja na rynku rosyjskim nie wygląda najlepiej, ale też nie jest tak dramatyczna, jak to pokazują media. Moi klienci, którzy prowadzą interesy w Moskwie, radzą sobie, a nawet odnotowują wzrost. Na pytanie, czy chcą wstrzymać plany związane z rosyjskimi inwestycjami, aż 66 proc. z nich odpowiedziało negatywnie – wyjaśnia Daniel Thorniley.

Dyrektorzy dyktatorzy

Przedsiębiorcy zdążyli się już dostosować, a nawet przyzwyczaić do odmiennych warunków. Określają je wręcz mianem new normal, czyli „nowej normy”. Zmieniły się perspektywy, a wraz z nimi także oczekiwania. – Menedżerowie i zarządzający powinni stanowić przykład zdrowego rozsądku – mówił podczas konferencji Ramin Khabirpour, członek zarządu Agros-Nova. – Oczywiście, wyniki są istotne, ale żyjemy w czasach, w których powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy rzeczywiście co roku musimy zarabiać więcej? Czy nie wystarczy nam zysk na stałym poziomie? – pytał Khabirpour innych panelistów konferencji.

Jak wskazuje przygotowany przez ACCA raport „Kultura i Kierowanie Zachowaniami w Korporacji” (Culture and Channeling Corporate Behaviour), powstały w oparciu o ankiety rozesłane globalnie wśród 120 tys. członków organizacji, aż 76 proc. specjalistów przedkłada znaczenie kultury organizacyjnej nad kodeksy i regulaminy.

– W wielu polskich firmach wciąż pokutuje autokratyczny styl zarządzania, który nie pozwala ludziom na rozwinięcie swojego pełnego potencjału. Przełożeni sami nie respektują zasad, których przestrzegania wymagają od pracowników, a to wzmacnia postawy konformistyczne i ogranicza przestrzeń do dyskusji – przekonywała panelistka Zofia Dzik, prezes Fundacji Humanites i członkini Rady Nadzorczej PKO BP.

Strategia na nowe czasy

Polscy dyrektorzy finansowi mają prawo przynajmniej w jednym aspekcie czuć się szczęściarzami na ekonomicznej mapie Europy – nasze podstawy makroekonomiczne są stabilne, a geopolityczne zawirowania za wschodnią granicą nie mają zasadniczego wpływu na kurs gospodarki. Trudne czasy odciskają mimo to swoje piętno na strategiach rozwoju, bowiem plany ekspansji muszą być poprzedzone jeszcze uważniejszymi analizami i wymagają poszukiwania zupełnie nowych rynków, często daleko poza granicami kraju. Nie omijają również samych firm, w których nowe realia w większym stopniu wymagają świadomego zarządzania z poszanowaniem kultury organizacyjnej, równoważącej twarde „targety” sprzedażowe i cele oparte na wartościach.

W tegorocznej konferencji CFO European Summit, która odbyła się 19 listopada w Warszawie, uczestniczyło ponad 150 gości – w ich gronie znaleźli się CEO, CFO i dyrektorzy finansowi największych firm w Polsce i Europie. Tematyka konferencji dotyczyła obecnej sytuacji geopolitycznej i jej wpływu na ekspansję firm w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a także ogólnej kondycji światowej gospodarki. W trakcie wydarzenia poruszona została także problematyka kultury organizacyjnej i jej wpływu na wyniki biznesowe przedsiębiorstw.

Źródło: ACCA

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.